Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

”Förbund och klubbar måste ta ett ansvar”

Publicerad 2011-12-26

Mattsson Weijber uppmanar klubbarna att undvika den alkoholrelaterade reklamen: ”Är definitivt ett bekymmer”

Reklamen oroar ”Idrottens stora styrka är att den blandar barn, ungdomar och vuxna. Vi tycker därför att man ska vara väldigt restriktiv när det gäller den typen av reklam”, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riks-idrottsförbundet, om den alkohol- relaterade reklamen.

Alkoholismen slår hårt även mot idrotten.

Efter Sportbladets granskning uppmanar Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber klubbarna att undvika alkohol-

relaterad reklam.

– Det är definitivt ett bekymmer, säger Mattsson Weijber.

Sportbladets granskning av alkoholismen inom idrotten visar bland annat att företagen inom alkohol-näringen tar allt större plats inom sporten. Gömda bakom dryckesmärken för alkoholfria alternativ sponsrar de också flera föreningar inom svensk elitidrott. Ett stort problem säger nu Riks-idrottsförbundet.

Ungdomar i publiken

– Idrottens stora styrka är att den blandar barn, ung-domar och vuxna. Vi tycker därför att man ska vara väldigt restriktiv när det gäller den typen av reklam och verkligen tänka igenom vad man som förening vill stå för, säger ordföranden Karin Mattsson Weijber.

Mattsson Weijber säger också att klubbarna inte kan göra skillnad på elitlag och ungdomslag när de tar in alkoholrelaterad reklam på till exempel matchtröjor och reklamskyltar.

– Ungdomar är nästan alltid publik också och jag menar att det inte går att göra den skillnaden mellan ungdomsidrott och elitidrott. Verkligheten ser inte ut så. Rent formellt är det kanske inga konstigheter med sådan reklam men i praktiken beror det helt på hur du gör det. Vi menar att du som klubb eller förbund måste ta ett ansvar för hur du vill profilera dig. Gör man det på ett sätt som kan uppfattas som reklam för stark-are drycker i ett sammanhang där ungdomar finns är det definitivt ett bekymmer.

Vad vill du uppmana klubbarna att göra?

– Jag tycker att de ska vara väldigt försiktiga, noga tänka igenom vad man vill stå för och komma ihåg att de inte kan separera ungdomsverksamhet från elitidrott. Ungdomar är väldigt lättpåverkade och man ska vara tydlig med vilka budskap man skickar och vill stå

för. Vi kan inte göra något utan varje förbund och klubb måste ta sitt ansvar här.