TV-KAMPEN

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-11

Vilken kanal vinner slaget om tittarna?

Både Sveriges television och TV4 storsatsar inför VM i Sydafrika – men på olika sätt.

– I år satsar vi enbart på fotbollsbiten. Mats Nyström får ta hand om Ranelid och gänget, säger TV4:s Peter Jihde.

64 matcher kommer sändas under VM mellan 11 juni och 11 juli. SVT och TV4 kommer dela på ansvaret och sända 32 matcher i var. TV4 får sända öppningsmatchen medan SVT sänder finalen.

Kanalerna har satsat olika. SVT har byggt upp en studio med mycket utrymme och satsat på ett tvådelat koncept. I ena delen av studion kommer André Pops tillsammans med Ola Andersson och Johanna Frändén hålla till och syssla med det fotbollsmässiga. Andersson kommer leverera analyser och Frändén kommer mer inrikta sig på historierna bakom matcherna, spelarna och lagen.

Forsberg gästar

På andra sidan av rummet kommer Mats Nyström tillsammans med antingen Frida Östberg eller Markus Johannesson sitta i VM-magasinets soffa. Dit kommer gäster bjuda in, men det handlar inte bara om fotbollsmänniskor, till exempel Peter Forsberg och Björn Ranelid.

– Det har inte varit lätt att hitta gäster som inte är typiska fotbollsmänniskor men som samtidigt är väldigt, väldigt intresserade, säger Mats Nyström.

TV4:as gästsatsning är mer klassisk. De kommer bara ta in gäster med fotbollsanknytning.

– Vi har försökt göra såna magasin tidigare med lite udda gäster. I år satsar vi enbart på fotbollsbiten. Mats Nyström får ta hand om Ranelid och gänget, säger Peter Jihde som är programledare på fyrans VM-satsning.

”Måste ha olika spelfält”

TV4 har trots den klassiska gästlistan varit kreativa med sin, med SVT-mått, lilla studio. I ett hörn har de placerat en soffa där själva VM-studion kommer sändas från. Här kommer Jihde, expertkommentator Anders Andersson och en gäst att sitta. På andra sidan av studion finns ett bord där programledaren kommer läsa upp VM-nyheter. Och i mitten finns en jättestor touchscreen där Jihde och Andersson kommer hålla kontakt med sina reportrar.

– Det gäller att skapa någon form av hemtrevnad både för sig själv och för dem som tittar. Man måste ha några olika spelfält så att inte folk tröttnar. Det finns ju dem som börjar titta klockan ett och slutar kolla klockan elva. Då gäller det att kunna förnya sig lite, säger Jihde.