Avgörs på en av världens tuffaste banor

Publicerad 2012-11-24

Vettel och Alonso gör upp i förmodat regnkaos

Mardrömsförhållanden Lewis Hamilton i täten 2008 under loppet på Interlagos i Brasilien, en av världens tuffaste banor. Här avgörs F1 i morgon.

Här ska F1 avgöras – troligen i regn på en av världens tuffaste banor.

Välkomna till Brasilien och Interlagos.

Vettel jagar sin tredje raka titel.

Ända sedan 1973 har man kört F1 på Interlagos, en förort till Sao Paolo. Det är en bana som ligger placerad mellan två sjöar, på 900 meters höjd över havet vilket gör att motorerna tappar ungefär 40 hästkrafter i prestanda. Dessutom körs den motsols.

– Banan är väldigt speciell, säger Björn Wirdheim, som är den senaste svensken som varit kontrakterad av ett F1-team. 

Han har kört banan som testförare och under sin tid i formel 3000.

– I och med att den körs motsols så blir påfrestningen på nacken väldigt hård, även om killarna är vältränade så är det en stor skillnad mot andra lopp. Sedan är varvet förhållandevis kort vilket gör att det är ofta otroligt jämnt mellan förare fem och 15 i kvalet och det kan ställa till problem, kanske inte för Vettel som verkar ha en överlägsen bil, men för Alonso.

Tufft för bilarna

Banan är mycket hård mot materialet, till stor del beroende på att man byggt den på ett område marken ger efter och skadar banan. Oavsett ur ofta man lägger ny asfalt så förstörs den underifrån och det gör det extremt tufft för bilarna. Exempelvis har hemmaföraren Rubens Barrichello kört Brasiliens GP 18 gånger, aldrig vunnit och bara tagit sig i mål vid åtta tillfällen. Utöver det tillkommer ytterligare en faktor som kan vara avgörande.

Vädret.

När det regnar på Interlagos handlar det som skyfall, enligt prognosen ska det regna i morgon och det kan förändra förutsättningarna hel. Inför finalen skiljer det 13 poäng mellan Sebastian Vettel, Red Bull och Fernando Alonso, Ferrari. Det är inte mycket i en värld där det är 25 poäng för en seger.

– Om motståndaren var en annan hade jag sagt att försprånget på 13 poäng räcker för Vettel, säger den före detta världsmästaren Damon Hill till Welt.

Tredje titeln på spel

– Men en konkurrent som Alonso får man aldrig räkna bort. Han kör så smart och utmanande att han kan göra det omöjliga möjligt. Allt är möjligt i Brasilien, även om Vettel har en fördel.

2010 skiljde det 15 poäng mellan dem inför finalen, då var det Fernando Alonso som ledde VM när säsongens sista lopp skulle avgöras i Abu Dhabi.

Men den gången lyckades Sebastian Vettel, som var trea i VM vinna loppet och Alonso var inte bättre än sjua. Det var Vettels första VM-seger och gjorde honom till tidernas yngsta världsmästare.

I morgon kan både han och Alonso vinna sin tredje titel.

Skräckbanan

KURVA 2 (gula, nere till höger): En av de bästa omkörningsmöjlig­heterna är den första chikanen, direkt efter start. Ett perfekt ställe att komma nära på rakan innan och sedan bromsa sig förbi.

Samtidigt kan det bli riktigt trångt i starten och då krävs det tålamod för att undvika incidenter.

KURVA 4 (röda, överst): Varning om det regnar – här är risken för vattenplaning extra stor.

KURVA 8 & 9 (röda, i mitten): Cotovelo och Pinheirinho: Två kurvor som är rätt trånga och just här är underlaget ganska dåligt och det är väldigt mycket gupp. Det gör att det är svårt att hålla bilen under kontroll när man bromsar hårt.

Banan körs motsols, vilket är krävande för nackmusklerna. Den är förhållandevis kort vilket gör att det kan skilja väldigt lite mellan plats fem och femton. Därför kan bli ett mycket tufft kval och förare som inte brukar ta sig till Q3 kan göra det och peta bort favoriter. Det kan få stora konsekvenser för förarna som ligger mitt i fältet. Banan gynnar en bil med bra downforce.

FAKTA: Banlängd: 4,309 km. Varv: 71. Snitthastighet 2011: 198,877. Maxhastighet: 65 procent. Däck:

Medium och hårda.

Så har mästerskapet avgjorts senaste åren

2011

Sebastian Vettel avgjorde VM redan i Japan, när det återstod fyra lopp av säsongen. Tysken hade ett imponerande facit 2011 och vann elva lopp, han missade prispallen vid två tillfällen på hela säsongen. Han var fyra i Tyskland och han bröt i Abu Dhabi när säsongen redan var avgjord. McLarens VM-tvåa Jenson Button var 122 poäng efter Vettel som blev historiens yngsta dubbla världsmästare.

2010

Fernando Alonso, Ferrari hade greppet inför finalen, han hade åtta poäng ner till Mark Webber, Red Bull, och 15 poäng ner till Sebastian Vettel inför tävlingen i Abu Dhabi. Webber kvalade in längre bak än Alonso och båda två valde att byta däck tidigt i loppet, men fastnade sedan bakom Renaults Vitalij Petrov. I täten tog Sebastian Vettel över ledningen och vann loppet och blev tidernas yngsta världsmästare.

2009

Brawn GP och Jenson Button överraskade alla och tog initiativet tidigt under säsongen, men han säkrade inte VM-titeln förrän i säsongens näst sista lopp, i Brasilien. En storm ställde till problem under kvalet, Rubens Barrichello, som också körde för Brawn och kämpade om VM-titeln tog pole medan de andra två konkurrenterna om VM-titeln, ledande Jenson Button och Red Bulls Sebastian Vettel startade från ruta 14 och 16. Button kämpade sig upp till plats fem i mål vilket räckte för att ta titeln, Barrichello tappade ledningen och Mark Webber, Red Bull, vann. Saubers Robert Kubica var tvåa och McLarens Lewis Hamilton körde upp sig från plats 17 till plats tre. Barrichello slutade på plats åtta.

Följ ämnen i artikeln