Hur du strukturerar en turnerning (del 6)

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-01

Låt oss fortsätta med hur en turnering med återinköp läggs upp.

Som jag nämnde i det förra avsnittet kostar återinköpet (eller varje återinköp) som regel lika mycket som grundinköpet i turneringen, och för den summan får du ett lika stort markerbelopp som i starten – men det finns alltså många avvikande varianter!

En är att återinköpen är billigare än grundinköpet: är det senare till exempel 100 kronor, kan varje återinköp kräva bara 50 kronor, trots att man får lika många marker som i starten. Detta uppmuntrar till ”pang-pang-poker” redan från starten, vilket man bör vara medveten om!

En annan variant är att återinköpen blir successivt dyrare, så att grundinköpet är till exempel 100 kronor, första återinköpet kostar 100 kronor till, andra återinköpet 200 kronor, tredje 300 kronor och så vidare, trots att man fortfarande varje gång bara får lika många marker som i starten.

Ännu en variant kommer från Oceanside Card Casino i Kalifornien och deras ”Buy-’til-you-die”-turrar på 1990-talet: där var grundinköpet 25 dollar, men då ingick åtta ”återinköpsknappar”. Varje gång man ville använda en knapp kostade det 5 dollar till, men man fick göra dessa återinköp (och fick för varje lika många marker som i starten) när och hur man ville, förutsatt att det var före finalbordet: då och då vid behov, eller alla åtta redan före den första given, för att börja turneringen med en jättestapel. Fler än åtta återinköp fick dock inte göras.

På nätet finns turrar med obegränsat antal återinköp, oavsett hur många marker du redan har; för varje klick betalar du t.ex. 3 dollar till och får ut ytterligare 1000 i marker, så många gånger du vill inom en viss tidsgräns.

En andra chans

En form av ”gratis återinköp”, kallad ”2nd Chance”, har provats i Storbritannien. Egentligen är denna en utfrysningsturnering (du betalar ett enda inköp, inte mer), men du får välja om du vill börja med hela eller halva markerstapeln. Börjar du med hela och förlorar den är du utslagen; men börjar du med bara halva kan du när som helst (mellan två givar, och inom tidsgränsen) begära att få ut den andra halvan av din stapel. På så sätt kan du göra en all-in, ha oturen att förlora den, men få en andra chans i turren genom att kvittera ut resten av markerstapeln och spela vidare.

Analysen

Dan Glimne

Följ ämnen i artikeln