Ferrari är vinnarna - på banan och i depån

Publicerad 2012-08-29

Byter däck på 3,7 sekunder

Fernando Alonso inne i Ferraris depå under Ungerns GP.

Ferrari är vinnarna.

Både på banan och i depån.

Stallet har varit klart snabbast när det gäller däckbytena i år.

Förra säsongen var det Mercedes som dominerade, i alla fall i depån. I år har tyskarna visserligen stått på prispallen efter racen vid några tillfällen, men man har tappat förstaplatsen i depån.

Under de första tio loppen är det Ferrari som har varit snabbast. På banan, där Fernando Alonso leder VM inför omstarten i Belgien den kommande helgen, och i depån. Fernando Alonso och Felipe Massa står stilla i snitt i 3,7 sekunder under de 46 stopp som genomförts. Därmed har italienarna förbättrat sig från position fem förra säsongen.

McLaren har världsrekordet

McLaren har

med sina 2,31 sekunder - men innan dess hade britterna stora problem med flera misslyckade stopp vilket gör att den totala snittiden inte är bättre än 4,42 sekunder. McLaren har dock förbättrat sig och sedan Europas GP och deras mekaniker har varit snabbast sedan dess.

– Stallen kommer investera mycket pengar i rätt träning och i bra utrustning för där kan man både vinna och förlora placeringar, säger McLarens Sam Michael till Auto, motor und sport som har genomfört undersökningen.

Red Bull är det näst snabbaste stallet med sina 3,88 sekunder och efter dem följer Force India - och det imponerar med tanke på att stallet fortfarande arbetar med den gamla hederliga lollypopen och inte det nya ljussystemet. Man har inte heller hjulmuttrar som är integrerade i fälgarna.

Nio stopp under tre sekunder

Fram till Tysklands GP har nio depåstopp under tre sekunder genomförts, Ferrari har gjort fem (Alonso fyra av dem), McLaren fyra (två för Hamilton och lika många för Button). Ferraris effektivisering beror bland annat på att deras hjulmuttrar nu är integrerade i fälgarna.

Det systemet använde Mercedes sedan tidigare i DTM och tog med det till F1. det har nu Red Bull, Ferrari och McLaren kopierat - och tjänat ungefär tre tiondelar.

Följ ämnen i artikeln