Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Nils

Säljer slutspelet – för 40 miljoner

Publicerad 2013-01-10

Kanal 5 tar över hockeyn från TV4: ”Visar att man betalade för mycket”

Många tittare SM-final 4 mellan Brynäs och Skellefteå var den slutspelsmatch som drog störst tv-publik i fjol.

TV4 får bra betalt när de säljer delar av sina tv-rättigheter till Kanal 5.

40 miljoner kronor för SM-slutspelet i ishockey och 20 miljoner kronor för fem landskamper i fotboll.

Men försäljningarna skickar varningssignaler till Sveriges två största idrotter – inkomsterna i framtida tv-avtal riskerar att sjunka rejält.

Det började med att TV4 överraskande sålde rättigheterna till VM-kvalmatchen Tyskland-Sverige till Kanal 5 och SBS-gruppen.

Någon månad senare gick ytterligare fem av fotbollslandskamper under 2013 samma väg.

Trippeln blev komplett i går när SM-slutspelet i ishockey gjorde kanalbytet.

Sportbladet har talat med ett stort antal personer med mycket god insyn i tv-branschen och erfar att SBS-gruppen (Kanal 5 och Kanal 9) betalat 40 respektive 20 miljoner kronor för SM-slutspelet och fotbollslandskamperna.

– För oss är bytet av tv-kanal inget problem. Vi har varit informerade hela vägen och det står i det ursprungliga tv-avtalet att vi måste godkänna den här typen av vidareförsäljningar. Det har vi gjort, säger Hockeyligans vd Jörgen Lindgren till Sportbladet. Kanal 5 har skött sändningarna från slutspelet bra tidigare.

”Svårt att värdera”

Innebär inte försäljningen att TV4 får mindre betalt för hockeyslutspelet än vad de själva betalade från början?

– Det har jag ingen uppfattning om och det är dessutom svårt att värdera. Hockey är fortsatt en attraktiv produkt att visa i tv, annars skulle Kanal 5 inte göra den här satsningen, säger Lindgren.

Tuffare tider väntar

Många menar dock att försäljningarna är en varningssignal om tuffare tider när de stora tv-avtalen går ut för ishockeyn (2014) och fotbollen (2015).

Inkomsterna från tv-avtalen, 1,2 miljarder för ishockeyn och 1,5 miljarder för fotbollen, är en viktig ekonomisk grundsten för elitklubbarna.

– De nuvarande avtalen skrevs när det delvis var budkrig mellan de stora tv-aktörerna. Försäljningarna visar att man betalade för mycket, säger en initierad källa.

– Att få ekonomi i de här fotbollsrättigheterna har varit svårast. Hockeyslutspelet, även om det är dyrare, är en bättre investering eftersom hockeyn inte behöver konkurrera mot så många utländska ligor och ger mer intäkter via fler reklampauser, säger Johnnie Åkerström, medie­rådgivare och tv-chef på Bizkit.