Sportbladet har besökt rummet där allting granskas: ”Behöver ha bevis för att fälla”
stenkoll Pierre Mignerey och Sandra Splitz jobbar med att kontrollera åkarna och att inget fusk sker ute i spåren.
1 / 3Foto: Andreas Bardell
I går tog Internationella skidförbundet (Fis) bort spåren i en del av den klassiska sprintbanan inne på stadion.
Orsak: att undvika fuskfall i VM-premiären.
– Vi vill inte pressa åkarna till att göra fel, säger Fis tävlingschef Pierre Mignerey till Sportbladet.
På tävlingskontoret bredvid upploppet på Lugnet är allt klappat och klart för VM-start. Sportbladet har besökt rummet där besluten kring otillåtna tilltag på VM-banorna fattas. Just nu är debatten kring otillåtna skejtskär och spårbyten i klassisk stil på tapeten.
Fuskar åkarna?
Pierre Mignerey nickar.
– Ibland när åkarna är trötta händer det omedvetet, säger han.
Men de gör det också medvetet?
– Det är jag övertygad om, säger han.
”Missar alltid något”
I sprint och masstart sker många incidenter då åkarna fattar snabba beslut. Om Pierre Mignererey eller hans fem jurymedlemmar upptäcker att någon åkare misstänks bryta mot reglerna fångar de upp händelsen direkt.
En bit bort från Lugnets skidstadion sitter evenemangskoordinatorn Sandra Spitz i sändande tv-bolags OB-buss. Där håller hon koll på alla kameravinklar som finns och skickar direkt över det som juryrummet vill granska extra.
– Jag kan också, som under ett lopp med individuell start, upptäcka saker som sker på andra ställen där det finns kameror, säger hon.
– Vi behöver ha bevis för att kunna fälla åkaren, påpekar Pierre Mignerey. Men vi missar alltid något. Förra helgen i Östersund vet vi att vissa åkare tog skejtingskär men vi hade inga bilder, säger han.
Genar gärna i kurvan
I går fattade juryn beslut om att ta bort spårdragningen på en viss sträcka inne på stadion. Det handlar om den lilla kurvan före uppförsbacken på hästskon.
Med mjuka spår är det risk att åkarna vill ta ett frånskjut, som ett skejtskär här, och trampa runt. Det är tillåtet när det inte finns spår.
Samma sak gäller uppe på hästskon, där åkarna gärna genar i kurvan.
Fis vill helt enkelt inte riskera att åkare så nära mål tänjer på gränserna.
”Ingen regel”
– Vi vill inte sätt press på dem att göra fel, säger tävlingschefen.
En annan utmaning som Fis inte kommer åt i Falun är de åkare som gör upprepade spårbyten i klassisk stil bara för att vinna tid och kraft.
– Det finns ingen regel som säger att du inte får göra spårbyte. Vi måste finna en regel för det till våren, säger Pierre Mignerey.