Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Dag, Daga

”Benen bara skakade och jag ville kräkas”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-05

Viasats F1-reporter Frida Nordstrand körde 312 kilometer i timmen

Viasat Motor fick en exklusiv inblick i Formel 1-teamets Red Bulls verksamhet när man besökte högkvarteret i Milton Keynes.

Reportern Frida Nordstrand fick även en unik möjlighet att testa helgens tävlingsbana Circuit de Catalunya, i succéteamets egen simulator.

För Sportbladet berättar Frida med egna ord om hur det var att köra en F1-bil i 312 km/h.

Jag och Viasat Motor fick den unika möjligheten att besöka Red Bull Racings högkvarter i Milton Keynes, utanför London. Där succéteamet bygger, testar och utvecklar sina bilar.

Väl inne högkvarteret var säkerhetsnivån hög.

Vi fick träffa teamchefen Christian Horner, men fick inte ha uppe kameran i närheten av dataskärmarna.

Då teamen inte får testa under säsong, blir simulatorerna extra viktiga. Båda Red Bull-förarna Mark Webber och Sebastian Vettel var där samtidigt som oss och övade.

Coachad av testföraren

En av Red Bulls testförare Daniel Ricciardo blev min coach. Och jag fick låna hans kollega Brandon Hartleys utrustning. Flera i Red Bull-teamet skrattade för att jag var så lik Hartley, då vi båda har långt blont hår.

Förutom själva simulatorn fanns bara en bardisk med dataskärmar i det mörka rummet.

Först fick jag titta på när Daniel körde. Broms och gas sköttes med vänster respektive höger fot, medan växlar och koppling satt på ratten. Sedan fanns hundra andra knappar som jag inte behövde använda.

Jag fick även instruktioner om hur jag skulle lyssna på bilen för att växla upp och ner och vad man ska tänka på när man kraschar, för det gör man förr eller senare.

Där efter var det dags att med hjälp av en trappa ta mig upp till en plattform, varifrån jag klev ner i sittbrunnen. Därefter sattes ratten på. Väl i bilen kändes det som om man befann sig i en kista.

Sedan hissades jag upp ytterligare en bit i luften.

Simulatorn är uppbyggd för att ge så stor verklighetskänsla som möjligt, med skärmar i 180 grader runt synfältet. För den autentiska känslan var det givetvis viktigt att ha overall, stövlar och handskar på sig.

Min första stora rädsla var att jag inte skulle lyckas köra ut ur garaget utan att krascha.

Men väl ute på banan slog det mig hur alla små rörelser blev så påtagliga. Man måste vara stark i handleder och nacke då allt vibrerar så himla mycket. Och jag fick ställa mg upp på bromsen för att den skulle ha effekt. Jag pratade konstant av stressfaktorn och kunde knappt ta in någonting av vad de sa till mig.

”Webber skrattade åt mig”

Jag körde på i en timme. Där efter fick jag en utvärdering och tips innan det var dags att köra igen. Mark Webber testkörde i rummet bredvid, och kikade emellanåt in och skrattade gott åt mig.

Alla som jobbar med F1 poängterar hur viktig fokusen är, och det blev nu jättetydligt för mig. Det fanns till exempel ett hus vid sidan av banan, som jag automatiskt blickade upp på varje gång jag passerade. Men minsta lilla mikrosekund man tittar ner eller bort är man körd i de här hastigheterna.

I många idrotter har du tid för återhämtning. Men F1 kräver förmågor som få andra idrotter. Här måste du vara alert, annars kan du dö. Det är galet.

Det enda som skiljde simulatorn från en verklig bil, är att man klarar sig trots att man kraschar.

Förutom fokuseringen måste precisionsförmågan vara enorm, kurvorna kommer så snabbt att man inte har en aning om när man ska bromsa.

Att ligga i rätt linje var överkurs. Jag var bara glad över att komma runt ett varv.

Jämförd med Badoer

Som mest var jag uppe i 312 km/h. Och jag tyckte mitt bästa varv var helt okej, men inte i jämförelse med Daniels. Övriga i teamet kallade mig för Luca Badoer, och det var inte menat som en komplimang.

Det var slående hur jäkla slut jag var när jag klev ur simulatorn. Benen bara skakade, jag var yr, illamående och ville kräkas resten av dagen.

Och då hade jag ändå inte haft väder och vind, g-krafter och andra förare att ta hänsyn till.

Webber kom ut samtidigt som mig, helt dyngsvettig.

Förarna är verkligen otroligt delaktiga i utvecklingen av bilarna. De sitter timmar efter timmar för att sedan kunna berätta hur det kändes.

Efteråt blev jag ännu mer ödmjuk inför vad de sysslar med. Det känns helt absurt att de klarar sig ett varv runt utan att krascha.

Fotnot: Hela Viasat Motors reportage från Red Bull visas i kanalens sändningar inför Spaniens GP som startar på söndag 9 maj klockan 13:30

Frida Nordstrand

Följ ämnen i artikeln