Marcedes hemlighet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-07

Ny airbox ska ge fyra tiondelar per varv

En märklig airbox.

Det var snackisen efter den första tärningen.

Mercedes kom till Barcelona med en rejäl uppdatering av bilen, det mest uppseendeväckande var en ny airbox som man hållit hemlig. Den nya bilen ska ge teamet ungefär fyra tiondelar per varv - och för Michael Schumachers del har man förändrat vikten så att bilen inte understyr så mycket.

- Vi har flyttat fram framhjulen, säger Ross Brawn till Auto, Motor und Sport.

- Det är tillräckligt mycket för att förflytta en del av vikten bakåt i bilen.

Mer vill han inte säga.

Klien gjorde comeback

På den första träningen verkade det som om förändringen gett resultat. Precis som det så ofta varit den här säsongen var det Mercedes motorer i topp. Snabbast var Lewis Hamilton, McLaren (1:21.134 ), Hamiltons tid var också snabbare än Nico Rosbergs bästatid från fredagen 2009, 1:21.588 (Williams). Världsmästaren från 2008 var också en halv sekund före Jenson Button, McLaren och Michael Schumacher. Den sjufaldige världsmästaren var tre tiondelar snabbare än sin teamkollega Nico Rosberg som var sexa - och båda Mercedes bilar körde med den nya airboxen och med det längre hjulavståndet. Mellan de båda Mercedesbilarna återfanns Red Bulls Mark Webber och Sebastian Vettel.

Ferraris Fernando Alonso testade både att köra med den nya skorstenslösningen och utan. Han var tionde snabbaste man, intressant är att de båda Ferraribilarna uppmättes till en hastighet av 310 km/tim vid start-målrakan och det var tre kilometer/tim snabbare än konkurrenterna.

Värt att notera är att Christian Klien gjorde comeback, han ersatte Karun Chandhok under den första träningen och han var ungefär en halv sekund snabbare än den andre HRT-föraren Bruno Senna.

I eftermiddag kör Chandhok den andra bilen.

Följ ämnen i artikeln