Vettel rasar mot däcken

Publicerad 2013-04-21

Red bull: Kan inte straffas för att vi har den snabbaste bilen
Kimi Räikkönen: Jag förstår inte varför folk är så upprörda

Missnöjd mästare Sebastian Vettel tycker inte det blir någon riktig racing av det när man måste tänka på däcken hela tiden.

Bilen är snabb – men däcken ­håller inte.

Det har irriterat flera ­F1-stall och de kräver en förändring.

– Det handlar inte om racing när man bara måste hålla koll på däcken hela loppet, säger Sebastian Vettel.

Mercedes har länge haft ­problem med däcken, men Red Bull är det stall som varit mest kritiskt till årets däck. I Kina förra helgen tvingades Sebastian Vettel ändra sin strategi eftersom hans bil gick hårt åt däcken.

– Styrkeförhållandet mellan stallen är ett skämt just nu, säger den trefaldige mästaren till Sport Bild.

– Vi vet att vår bil är snabb, men tyvärr är inte däcken ­lika snabba som vår bil.

På banor med snabba kurvor är problemet att däcken slits hårdare på bilar med mycket downforce, vilket gör att Red Bull har ett större problem än vissa av sina konkurrenter.

– Det är en enorm skillnad om du kör i kurvan med 240 eller 260 km/tim . De 20 km sliter riktigt hårt på däcken, säger Force Indias Adrian Sutil.

Svårt att hitta fäste

I dag kör F1 i Bahrain, en bana går hårt åt bakdäcken. Banan ligger i öknen och sanden blåser in över banan vilket gör att bilarna får svårt att hitta rätt fäste, dessutom är det närmare 50 grader varmt på asfalten vilket sliter hårt på gummit.

Inför säsongen gjordes flera förändringar på däcken eftersom FIA (det internationella bilsportförbundet) har som mål att ha mellan två och tre depåtopp per lopp och det under förra året var något färre. Men ändringarna har enligt bland annat Mercedes och Red Bull varit negativa:

– Självklart ser det ut som om vi bara gnäller, men vi kan ju inte straffas för att vi bygger den snabbaste bilen, säger Red Bulls stallchef Christian Horner, men andra stall håller inte med.

”Jag förstår inte”

– Det är ungefär som förra året, jag förstår inte varför folk är så upprörda, ­säger Lotus Kimi Räikkönen, som vann premiären sedan han använt sig av en tvåstopp­strategi, till motorsporttotal.

– Däcken är bra i kvalet, fästet är bra. Sedan handlar det om dig som förare, det är din uppgift att ta hand om däcken så de håller ett helt lopp.

Hos Pirelli räknar man med tre depåstopp per bil i Bahrain och ­företaget utvärderar nu de inledande loppen.

– Vi ser över däcken, om de ­beter sig så som vi har förväntat oss, ­säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery till Sportbladet.

– Vi gör alltid den utvärderingen efter de första ­loppen. 2011 gjorde vi ett par förändringar, förra året gjorde vi inte det. Vi meddelar vårt beslut ­efter tävlingen i Bahrain och det ­gäller sedan från loppet i Barcelona i maj. Om det blir någon förändring så är det inget större ingrepp utan en mindre ändring.

Följ ämnen i artikeln