Hur du strukturerar en turnering (del 8)

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-15

Sista avsnittet i denna miniserie, och jag ska gå igenom hur man växlar bort marker – ”colouring up” på poker­engelska.

I varje tillräckligt stor turnering måste man förr eller senare göra sig av med markerna i den lägsta valören. Har mörkarna gått från till exempel 25–50 via 150–300 och till 200–400, har nu alla 25:or spelat ut sin roll. Även med en ante, som i VM och EPT, kommer till slut det ögonblicket – om än lite senare.

Upp/bortväxling av låga valörer sker så här: först (a) byter du dessa marker så långt som möjligt jämnt upp mot närmast högre valör, och sedan (b) deltar du i ett ”lotteri” om överskottet. Ett praktiskt exempel får belysa proceduren:

Nivån 150–300 har precis avslutats, och tävlingsledningen ger order om uppväxling i samband med pausen. Du har just nu 19 stycken 25:or. Du lägger 16 av dem i fyra tydliga högar, med 4 stycken 25:or i varje, och dealern ger dig en 100-marker för varje sådan hög samtidigt som högarna tas från bordet. De övriga spelarna gör samma sak, växlar så långt som möjligt in sina 25:or jämnt upp.

Avrundas uppåt

Nu har du 3 stycken 25-marker kvar. Dessa lägger du i en tydlig rad framför dig. Du konstaterar att framför spelare A ligger det bara 1 styck 25:a, framför B ingen (hon kunde växla alla sina jämnt upp), framför spelare C ligger det 2 st 25:or, och så vidare. Totalt framför er ligger det 17 stycken 25:or = motsvarande 425 i markervärde. Detta rundas uppåt till närmaste jämna 100-tal, alltså 500. Dealern tar fram 5 stycken 100:ingar, som ska ”lottas ut”.

Nu blandar dealern kortleken, och lägger framför varje spelare lika många öppna kort som han/hon har överblivna 25:or – ett öppet kort framför A, inget framför B, två framför C, tre framför dig, och så vidare bordet runt.

Vem har fått högsta kortet? Ruteresset ligger framför C, så dealern ger C den första hundringen och vänder ned BÄGGE hans kort. Vem har nu högst kort? Det har du, med en hjärterdam, så du får nästa 100:ing och dealern vänder ned alla dina tre kort. Och så fortsätter det, tills de fem 100:ingarna har delats ut och alla 25:or tagits bort. Observera att varje spelare bara kan vinna EN av de högre spelmarkerna, samt att några blir utan!

Har två spelare lika höga kort, avgör färgordningen: spader är högst, sedan hjärter, ruter och sist klöver.

Analysen

Följ ämnen i artikeln