Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

Så tycker förarna om de nya däcken

Fernando Alonso, Ferrari, dubbel världsmästare:

Uppdaterad 2011-03-13 | Publicerad 2011-03-12

– Den hårdare gummiblandningen slits precis lika mycket. Vi kan tvingas till tre eller fyra stopp och det har jag ingen lust med, den osäkerheten är ingen fördel för de starkare teamen. Det är som en fotbollsmatch där båda lagen får en straff efter 30 minuter.

Jarno Trulli, Lotus:

– Det handlar bland annat om att däcken slits för snabbt.

Redan efter tio till femton varv är du fem sekunder långsammare. Det faktumet kommer att göra att vi kör mindre för att spara däcken. Vi skulle gärna köra mer, men när däcken släpper efter tre till fem varv är det svårt.

Adrian Sutil, Force India:

– Med de mjuka däcken är det svårt, de håller inte ens ett varv. Det är som att köra på ägg. Mellan de mjuka däcken och de med den mittersta blandningen så skiljer det en och en halv sekund. Från supermjuka till mjuka kan det också skilja mellan sex och sju tiondelar och de slits enormt fort. Till och med de hårda däcken är slut efter 15 varv, det är helt sjukt. Det känns som om man kör en standardvagn!

Pastor Maldonado, Williams:

– Självklart är däcken annorlunda jämfört med Bridgestones däck, man måste helt enkelt anpassa bilen efter däcken, men i grunden är de bra. Det är ju samma för alla.

Kamui Kobayashi, Sauber:

– Självklart kan jag inte köra ett helt lopp med ett set däck, men jag ser inte det som något större problem. Samtidigt kan det hända att vi upplever märkliga saker, som att en HRT kör om en Red Bull.

Källor: Autosport, GP Update, The Guardian, Servus TV, Motorsporttotal och Motorsportmagazin.

Följ ämnen i artikeln