Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

Hülkenberg bäst i F1

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-15

Kobayashi sämst av alla

Nico Hülkenberg var bäst.

På att hålla bilen på banan.

Williams förare var överlägset säkrast 2010 - sämst var Saubers Kamui Kobayashi.

Nico Hülkenberg.

Williams bröt kontraktet med nykomlingen Nico Hülkenberg efter årets säsong och han är på jakt efter en ny förarsits. Då kanske det kan vara läge att ta med den tabell som tyska Auto, Motor und Sport har plockat fram.

Den visar att tysken är den säkraste förare i F1.

Barrichello och Button näst bäst

Ingen annan förare har snurrat, kraschat eller kört av så få gånger (5) som han under säsongen 2010.

Vid två tillfällen lyckades han totalförstöra bilen, när han blev påkörd av Saubers Kamui Kobayashi i Australien och i Monte Carlo där han kraschade i tunneln - annars höll han sig på banan.

Det gjorde även hans teamkompis Rubens Barrichello som tillsammans med McLarens Jenson Button hade varit med om näst flest olyckor.

- Jag vet inte direkt om det är så positivt, säger Jenson Button enligt tidningen.

- Kanske betyder det också att jag inte tar tillräckligt stora risker.

För Rubens Barrichello är det en hederssak, hans pappa lärde honom redan som liten kille att man skulle vara försiktig med sin bil.

- Om jag snurrade mer än tre gånger om dagen när jag körde go-kart så straffades jag, minns Williams rutinerade förare.

Kobayashi sämst

I topp fem återfinns även Heikki Kovalainen Lotus och Robert Kubica Renault, de förare som däremot slogs om VM-titeln i säsongens sista lopp återfinns däremot längre ner i tabellen, Sebastian Vettel, Red Bull, är 13.e man (34) och McLarens Lewis Hamilton var inblandad i 49 incidenter enligt facktidningen. Det gjorde att han var 18:e man precis före Renaults Vitalij Petrov, som anses vara en förare som kraschar ofta och Michael Schumacher, Mercedes, som hade svårt att hitta rätt i comebacken.

Men klart sämst var Saubers japan, som valdes till årets rookie och som kör om så fort han får chansen. Men hans körstil gjorde också att han var inblandad i hela 60 incidenter.

- Men om jag kört som en kamikaze hade jag aldrig kommit så här långt, säger Kamui Kobayashi till spox.com.

Bara förare som kört 90 procent av loppen finns med i statistiken.

Följ ämnen i artikeln