Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Svensken om America's Cup: Enormt

Publicerad 2017-05-24

Segling. Seglingssatsningen var nedlagd och yrkeskarriären inledd.

Kalle Torlén tog en öl efter jobbet när Artemis lagledare Iain Percy mejlade och frågade om han ville segla America's Cup.

– Jag höll på att sätta i halsen, säger den svenske "grindern".

Det är tidig morgon på Bermuda.

Kalle Torlén har just spottat ut tandkrämen. Han blickar ut över bryggan i vattenlinjen men för tillfället ser han inte skymten av sköldpaddorna eller den jätterocka som brukar passera i skymningen.

Han kallar det ett paradis, noterar att vinden håller sig i schack och utbrister:

– Det ser ut att bli en stor dag för mig.

Så länge det blåser måttligt tar den 31-årige svensken en av de sex platserna i besättningen på svenskbåten Artemis, som på fredagen inleder utmanarseglingarna som ska ta fram en finalmotståndare till titelförsvararen Oracle, USA, i America's Cup. I hårdare vind går uppdraget till den 25 kilo tyngre britten Chris Brittle.

Från öl till ö

För två och ett halvt år sedan var Torlén i ett annat skede i livet. OS-seglaren från 2008 i Peking lyckades inte ta sig till London fyra år därpå och lade strax därefter ned elitsatsningen.

I stället avslutade han utbildningen till maskiningenjör och började jobba. En eftermiddag i januari 2015 tog han en öl med kollegorna på ÅF.

– Du vet säkert hur det går till. Man går ut och tar en ljusgul efter jobbet. Jag gick på muggen och kollade mobilen. Då hade jag fått mejl från Iain (Percy). Jag höll på att sätta i halsen, säger Torlén.

Lagledaren och taktikern Percy undrade om Torlén ville komma till San Francisco och göra uttagningstester för det svenska America's Cup-projektet Artemis. Torlén hade bara jobbat ett halvår men tog mod till sig och pratade med chefen.

– Det krävde lite övertalning men när min chef förstod vad det handlade om var han medgörlig, säger han.

Helt oförberedd var inte Torlén, som efter den avbrutna seglingskarriären satsat på extremsport och bland annat placerat sig bra i sim- och löptävlingen Ö till Ö. Efter trippen till San Francisco och ytterligare en vecka med teamet i maj samma år fick han frågan om när han kunde komma loss. Han fick tjänstledigt från ÅF och har ägnat sig åt America's Cup på heltid sedan september 2015.

I ett och ett halvt år har Torlén och flickvännen bott på Bermuda, där bukten "Great Sound" den närmaste månaden blir skådeplats för jakten på världens äldsta idrottstrofé.

– Som seglare är det här det största man kan vara med om. Det är en otroligt häftig upplevelse. Enormt, säger han.

Ska spränga taket

Hans arbetsuppgift är en av de mest påfrestande inom seglingen. Beskrivningen av vad en "grinder" gör är enklare än utförandet.

– Man snurrar på handtag. Som armcykling.

Vevandet ger kraft till den komplexa båtens två huvudsystem: hydrauliken och "trimningen" av vingen, det vill säga justeringen av det stora seglet. Ju starkare Torlén och hans "grinder"-kollegor är, desto större tryck kan de pumpa in i systemen. Därför har fysiken varit i fokus under förberedelserna.

– I OS-klasserna finns det ett tak. Man kommer till en nivå där man är tillräckligt vältränad. Därefter vinner man inget på att bli starkare, det går inte snabbare. Här är det en direkt koppling mellan styrka och fart.

TT: Så det är din uppgift att spränga taket?

– Ja, det får man väl säga. Alla i teamet har förberett sig fantastiskt bra. Det är PB (personbästa) efter PB.

Flyger fram

Utöver tävlingsmomentet är det de stora krafterna och hastigheten - katamaranerna i America's Cup är de snabbaste segelbåtarna i världen - som är den stora tjusningen.

– Vi seglar i över 90 kilometer i timmen, med en båt som studsar på och flyger fram ovanför vattenytan. Det rör sig upp och ned och i sidled hela tiden. Det är väldigt kraftiga stötar. Det är som att sticka ut huvudet genom bilrutan på motorvägen, säger Torlén.

Han tror att Artemis har goda chanser.

– Men mycket kommer att avgöras av hur vi utvecklas under cupen. Jag vet att det är otroligt duktiga seglare på de andra båtarna också och är full av respekt för dem.

TT