Supermatchen – Netflix nya dragplåster
Mike Tyson vs Jake Paul: Allt om matchen • Matchkort och svenska tider
Publicerad 2024-11-11 05.30
I ena ringhörnet en 58-årig legendar som inte gjort en proffsmatch på snart 20 år. I den andra en drygt 30 år yngre influencer med miljontals följare.
För många ses Mike Tyson mot Jake Paul som ett kommersiellt jippo. För Netflix är tungviktsfajten en del i en helt ny företagsstrategi.
Uppmärksamheten kring Mike Tyson har på senare år mest handlat om droger och våld. Som boxare var han en av de största, men för vissa kommer han främst bli ihågkommen för att under en match bitit av en del av motståndaren Evander Holyfields öra.
Jake Paul är är förmodligen den mest kände av dem i dag, åtminstone bland yngre, med sina 70 miljoner följare på Youtube. 27-åringen med bakgrund som Disneystjärna har på senare år satsat hårt på proffsboxning och planerar även för en proffsdebut i MMA, en blandning mellan flera kampsporter, nästa år.
En mångmiljonpublik väntas när streamingjätten Netflix visar fajten natten mot lördag svensk tid. Bolaget som är mest känt för tv-serier och filmer är nu på väg att bryta en barriär och ta sig in på en ny marknad.
– Det är väldigt svårt att tjäna pengar om du ska ha säsongsrättigheter, men när du erbjuder sändningar genom den modell som vi bygger så är det en möjlighet utan samma risk, förklarade vd:n Ted Sarandos tidigare i år.
Russinen i kakan
I stället för att knyta upp sig för exempelvis flera års sändningar av Premier League väljer alltså Netflix enligt strategin att plocka russin i kakan.
Tidigare i år blev det klart att man ska sända två matcher i amerikanska fotbollsligan, NFL, under julhelgen. Rättigheterna beräknas kosta 150 miljoner dollar, även om summan är svindlande kan de jämföras med de 110 miljarder dollar som fyra bolag betalar för NFL-rättigheterna för perioden 2023–2033.
Netflixs strategi är också en total omsvängning mot tidigare. För bara ett par år, 2022, meddelade Sarandos att bolaget ”skulle kunna växa sig dubbelt så stort utan sport”. Framgången med tv-serien ”Drive to Survive”, en dokumentärserie där tittarna får följa formel 1-cirkusen, har gjort att man satsat på olika uppvisningsevenemang inom golf och tennis, nu ska man också sända amerikansk fribrottning, wrestling, efter att köpt loss rättigheterna.
Inte ensamma
Netflix är dock inte ensamma då fler aktörer nu ser möjligheter inom sporten. Amazons Prime Video meddelade exempelvis i somras att man satsar på basket och därför ska sända 66 NBA-matcher från och med nästa säsong. Bolaget har också knutit till sig rättigheter till damligan, WNBA, och Premier League.
Apple har skrivit ett 10-årskontrakt med den amerikanska fotbollsligan MLS.