Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Twitter stänger ner ryskkopplade konton

Publicerad 2017-09-29

USA. Twitter uppger att man har stängt ner flera konton som kan ha använts i den misstänkta ryska desinformationskampanjen under USA-valet förra året.

Men mediejätten kritiseras för att inte ta frågan på tillräckligt stort allvar.

Det var när Twitter-representanter på torsdagen vittnade inför USA:s senats underrättelseutskott som företaget berättade att man vidtagit åtgärder mot suspekta konton.

Men Twitters redogörelse var "en stor besvikelse", enligt underrättelseutskottets ledande demokrat, Mark Warner. Bolaget visade en "enorm brist på förståelse" för hur allvarlig situationen är, tillägger han.

Stor annonskampanj

Utfrågningen gjordes som en del av den större utredningen om rysk påverkan på fjolårets amerikanska presidentval.

Twitter uppger att 22 konton med direkta kopplingar till falska Facebookprofiler som sannolikt använts från Ryssland raderats. Därtill har man vidtagit åtgärder mot ytterligare 179 relaterade konton som brutit mot plattformens regler.

Dessutom uppger bolaget att det ryska medieföretaget RT, som står nära den ryska regeringen, spenderat 274 000 dollar, motsvarande över två miljoner kronor, på annonsering på Twitter. RT ska på detta vis ha marknadsfört nära 2 000 tweets. Syftet med kampanjen kan ha varit att påverka det amerikanska presidentvalet, tillägger Twitter.

RT: Inga konstigheter

Men det ryska mediebolaget försvarar sig, i sarkastiska ordalag.

– Twitter har avslöjat ohyggliga uppgifter i kongressen: vi har spenderat pengar på våra annonskampanjer. Precis som alla vanliga medieorganisationer i världen gör, säger RT:s chefredaktör Margarita Simonjan, enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Ria.

Även Facebook har sagt att utländska företag med koppling till Ryssland har betalat för annonser med politiska budskap på nätverket. 450 användare på Facebook tros ha använts för det ändamålet.

TT-AP-Reuters