Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Större olycksrisk i tropikerna

Publicerad 2014-12-29

Air Asias flight QZ8501 tros ha råkat ut för väderproblem innan planet försvann. Och just väderförhållanden i tropiskt klimat är en faktor som ökar risken för olyckor, enligt flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll.

– Den potentiella risken för olyckor är större i tropiska regioner.

För bara några veckor sedan tvingades ett stort antal flyg ställas in när stormen Hagupit drabbade Filippinerna. Flygplan är inte okänsliga för väder, och tropiska stormar och monsunregn kan medföra att flighter dirigeras om eller stoppas.

– En annan väderfaktor är förekomsten av lokala åskoväder med kraftiga markvindar som följd. Då kan det bli kritiskt vid landning, säger Hans Kjäll.

Väderproblem troligt

Air Asias flight lyfte från Java i Indonesien klockan 05.35 lokal tid på söndagen. Kort tid efter förlorades all kontakt. En hypotes är att planet flugit rakt in i en åskcell, säger Hans Kjäll.

– Då kan man möta en fruktansvärd turbulens och hagel stora som pingpongbollar som allvarligt kan skada flygplanet.

Planet kan också ha förlorat kontroll efter att iskristaller hamnat i luftdatasensorer som styr autopiloten och ger information i cockpit.

– Den viktigaste ledtråden är att piloten begärde att avvika från rutten på grund av åskväder. Det indikerar att man hade väderproblem.

Bättre flygsäkerhet

Det har varit ett mörkt år för flyget. Den 8 mars försvann Malaysia Airlines plan MH370 under en flygning mellan Kuala Lumpur och Peking med 239 personer ombord. Den 17 juli dog 298 människor när ett annat av bolagets plan kraschade i östra Ukraina efter att sannolikt ha skjutits ned. Några dagar senare dog 116 människor när ett algeriskt passagerarflygplan störtade i Mali.

Trots tragiska siffror så har det inte inträffat fler olyckor i år, menar Kjäll.

– Vad gäller antalet döda så är 2014 något över ett normalår, men på lång sikt är flygsäkerheten på väg mot en förbättring.