Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Vapenlobbyns nya taktik – färgglada gevär till barn

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-02-19

En ny studie visar att vapenindustrin i USA har som ambition att sätta riktiga vapen i händerna på barn så små som i förskoleålder. Satsningen sker bland annat genom att tillverka färgglada gevär och pistoler.

Den amerikanska vapenindustrin riktar sig till barn, så unga som sex år gamla, enligt en rapport från intresseorganisationen The Violent Policy, vars främsta mål är att stoppa vapenvåldet i landet.

Vill locka unga flickor

Enligt organisationen marknadsförs färgglada vapen och lättare gevär med mindre kraftig rekyl, så att de enklare kan hanteras av unga skyttar.

Tanken är att de färgglada vapnen även ska attrahera flickor samtidigt som annonsering och kataloger ska locka små barn att tidigt identifiera sig med vapen.

Föräldrar uppmanas även att låta sina barn börja med skytte i unga år, enligt rapporten.

Hoppas hitta nya konsumenter

Organisationen menar att industrin vänder sig till barnen eftersom dess mest trogna grupp konsumenter, vita män, åldras.

"Tillsammans med hopp om en ökad vapenförsäljning, är en naturlig följd av den här satsningen att nästa generations vapenförespråkare skapas för framtida politiska strider", står det i rapporten.