Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Knappar och kepsar säljer som smör

Publicerad 2016-11-06

USA. En knapp med texten "Otäck kvinna" - epitetet som Donald Trump gav Hillary Clinton? Eller kanske en jätteflagga som visar stöd för Donald Trump?

I skuggan av valrörelsen i USA pågår en jättekommers, både kampanjerna och fristående entreprenörer säljer valprylar.

Trängseln framför det dignande bordet som ställts upp utanför Donald Trumps valmöte i Tampa i Florida talar sitt tydliga språk. Republikanens anhängare vill smycka sig själva, sina hem, hundar, bilar och barn med kampanjens budskap.

– De här batiktröjorna med Trump och Pence logotyp har snart sålt slut, säger Karen bakom bordet, som inte vill berätta vad hon heter i efternamn.

– Men storsäljaren är nog ändå Trumpflaggan. Jag är förvånad över att så många vill köpa en sådan jätteflagga.

Spetsiga budskap

Karen och hennes bror har varit handelsresande i politiska prylar i Florida det senaste året. De har ingen officiell koppling till Trumpkampanjen eller Republikanerna, till vardags säljer deras familjeföretag t-tröjor och kepsar på sportevenemang. Men det känns bra att sälja Trump-prylar, tillstår hon.

– Jag stödjer Trump. Hon (Clinton) skulle inte klara jobbet och jag gillade inte hennes man heller. Om någon kan ordna jobb i USA så är det Donald Trump.

Inne på valmötet har en stor del av besökarna t-shirts eller knappar med kampanjens budskap. De lite spetsiga, som "Deplorables for Trump" (kan översättas med Bedrövliga för Trump och bygger på motståndaren Hillary Clintons uttalande om att många av republikanens anhängare är bedrövliga) är extra populära.

"Otäck kvinna"

Enligt samma logik är det knappen med "Nasty woman" (otäck kvinna, något Trump kallade Clinton i valrörelsens andra debatt) som sålt slut på Clintonkampanjens valkonsert i St Petersburg.

– Affärerna går bra. Vissa kvällar tjänar jag tusentals dollar, berättar Marisol Rodriquez som startat ett onlineföretag för demonstranter som vill ta fram egna produkter.

I USA är valprylar en mångårig tradition. De som säljs direkt från kampanjerna brukar utgöra ett välkommet tillskott till kassan, i maj hade Trumplägret sålt för motsvarande drygt 50 miljoner kronor medan Clintonkampanjen inte ville redovisa sina försäljningssiffror enligt nyhetsbyrån Reuters.

Hur mycket de frilansande entreprenörerna tjänar är svårt att uppskatta.

– Men det är en miljardindustri, säger Marshal Cohen, detaljhandelsexpert vid analysföretaget NDP till livsstilssajten Complex.

TT:s utsända, Tampa

Följ ämnen i artikeln