Varumärket skapar sin egen hajp
Publicerad 2015-07-17
Teknik. Köerna ringlade långa när svenska Apple-entusiaster ville lägga vantarna på företagets nya smarta klocka. Men är det egentligen prestandan eller själva varumärket skapar hajp kring prylen?
När Apples senaste produkt, den smarta klockan Apple Watch, släpptes i USA i slutet av april tömdes lagret på några timmar. När den under fredagsmorgonen kom till Sverige var det många köpsugna personer som hade samlats utanför elektronikbutiker. Bland dem hade Tony Khwanma köat sedan torsdagskvällen.
– Om jag hade tvingats stå här en vecka hade jag gjort det. Men det är prestandan som är viktigast, säger han.
Frans Melin, ekonomie doktor i varumärkesstrategi, menar att det främst är styrkan i varumärket som skapar hajp kring produkten.
– Det finns vissa som inte alls har tänkt köpa en sådan klocka men som köper en just för att den är från Apple. Varumärket har en enorm attraktionskraft, säger han.
Oavsett vad företaget lanserar finns alltid ett intresse, men hur produkten senare mottas kan man aldrig veta, menar han.
– Starka varumärken gör att man kan lansera produkter i kategorier som man annars inte kunde tänka sig. Samtidigt måste man fundera på vad varumärket kan bära, för man kan gå för långt utanför ramen, säger han.
TT