Mattelyft för 2,6 miljarder
Publicerad 2011-09-06
Stockholm. Regeringen satsar 2,6 miljarder för att höja resultaten i matematik i den svenska skolan.
I dag förstår inte eleverna vad de gör, enligt utbildningsministern.
Bakgrunden är år av sjunkande resultat i matematik i de svenska skolorna.
– Matte är inte vilket ämne som helst. Det är ett grundläggande basämne som är helt avgörande för Sverige som industrination och för vårt välstånd, sade utbildningsminister Jan Björklund vid en pressträff.
Orsaken till de stadigt försämrade resultaten är enligt Björklund dels att lärarna i hög grad saknar full behörighet, dels att själva undervisningsmetoden brister. Sverige är det land i EU och OECD som har flest timmar med självstudier i matematik.
– Eleverna lär sig mekaniskt räknande men förstår inte vad de gör, sade Björklund.
Regeringen går därför in med sin satsning och styr själva den pedagogiska metoden - didaktiken - i skolorna. Det ska bli mer "katederundervisning", där läraren undervisar och förklarar mer.
– Det är nytt att staten går in och påverkar didaktiska metoder, men det är av så stort nationellt intresse att vi inte stillatigande kan titta på när det har slagit så fel, sade Björklund.
Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesman Mikael Damberg (S) välkomnar satsningen på matematikundervisningen.
– Jag tycker att det är bra om Skolverkets förslag till mattesatsning kanske kan genomföras, för vi har under längre tid sett sjunkande matematikresultat i svensk skola.
– Det är inte bara i ett ämne som de svenska resultaten har sjunkit. Det kommer behövas investeringar i flera ämnen och långsiktiga satsningar på Sveriges lärare, säger Damberg.
Däremot anser han att Björklund bör överlåta till lärarna att lägga upp hur undervisningen ska ske.
Även Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén välkomnar regeringens satsning på matematik.
– Det är oerhört viktigt med en satsning på kompetensutveckling av matematiken, som är den svenska skolans akilleshäl. Det är mycket välkommet, säger hon till TT.
– Däremot är det anmärkningsvärt att ministern ger sig in i hur lärarna ska arbeta. Det är ett exempel på en nedvärdering av lärarnas kompetens, säger Eva-Lis Sirén.
Hon syftar på att Jan Björklund vill ha mer "katederundervisning" i helklass och minska antalet timmar med självstudier.
– Det är helt riktigt att lärarna ska leda och undervisa. För mycket eget arbete lämnar de svaga eleverna i sticket. Men lärare ska leda och undervisa med eller utan kateder och det måste inte vara i helklass, säger Sirén.
TT