Undervisning av duktiga elever granskas
Publicerad 2018-01-13
Utbildning. När skolan kritiseras handlar det ofta om att elever som har studiesvårigheter inte får tillräckligt med stöd. Men hur klarar skolan att utmana de elever som har höga betyg? Det ska Skolinspektionen undersöka.
Granskningen är den första i sitt slag. Myndigheten har inte tidigare specifikt undersökt hur de högpresterande eleverna utmanas, stimuleras och stöttas. Men forskning och tidigare utvärderingar har visat att elever som har lätt att lära riskerar att hamna vid sidan av när de gjort vad som förväntas.
– Det finns ju en risk att de lämnas mer ensamma när de anses som självgående. Men alla elever har rätt att nå så långt som möjligt, även de högpresterande, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.
Hålla ihop
Myndighetens skolenkät visar tydligt att en stor andel elever skulle vilja göra mer. Bland niondeklassare uppger en tredjedel att de får för få utmaningar.
– Man kan anta att undervisningen lagts på en medelnivå. Det kan vara lärarens sätt att hålla ihop en klass, med både elever som behöver mycket stöd för att klara godkänt-gränsen och elever som är högpresterande, säger Ängmo.
Vill mycket
De elever som Skolinspektionen inriktar sig på i den kommande granskningen är de "duktiga", i bemärkelsen är högpresterande och får höga betyg. Granskningen handlar inte specifikt om särbegåvade elever.
– I den grupp vi ska titta på kan det finnas särbegåvade elever, men också elever som är ambitiösa, anstränger sig mycket och är väldigt motiverade att nå längre, säger Helén Ängmo.
Granskningen görs i ett tjugotal gymnasieskolan som har det naturvetenskapliga programmet.
– Där kan man anta att många elever presterat högt sedan tidigare, har höga betyg från grundskolan och sannolikt vill fortsätta att prestera på hög nivå, säger Ängmo.
Resultaten från granskningen publiceras i höst.
TT