Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Känslor viktiga i larmsamtal

Publicerad 2012-06-18

Din röst har betydelse när du ringer ett nödsamtal till SOS Alarm.

Ny forskning visar att känslor i rösten spelar in när larmoperatörer bedömer behovet av hjälp.

Forskaren Martin Svensson har i omgångar i sex års tid besökt SOS-centraler för att intervjua personalen, men också för att sitta med och lyssna på inkommande samtal från människor som befinner sig i nöd.

Rösten har betydelse

En av slutsatserna han drar är att det inte bara har betydelse vad du säger när du ringer ett nödsamtal. Hur du låter på rösten är också viktigt.

Om det är patienten själv som ringer bedöms en rädd röst vara i större behov av hjälp än exempelvis en arg, eftersom den som skriker av ilska åtminstone anses kunna andas bra.

– Det finns en tydlig koppling mellan uttrycket i rösten och hur hjälpen ser ut, men man ska se det som en del av det beslut som fattas. Rösten är inte avgörande och det är viktigt att förtydliga, säger Martin Svensson, som lagt fram sina resultat i avhandlingen "Routes, Routines and Emotions in Decision Making of Emergency Call Takers" vid Blekinge Tekniska högskola.

– Man kan säga att det jag har kommit fram till belyser den komplexitet som råder när ett beslut ska fattas i ett nödsamtal.

Situationen försvåras av att larmoperatören inte ser personen som ringer. Bedömningen görs enbart på vad uppringaren säger.

– Språket är förstås den bärande länken. En person måste kunna uttrycka varför han eller hon behöver hjälp.

"Oerhört värdefullt"

SOS Alarms presstalesman Anders Klarström säger att de med stort intresse har tagit del av Martin Svenssons arbete.

– Vi ska analysera resultatet närmare och kommer med största sannolikhet att använda oss av det för att kunna göra ännu bättre och säkrare bedömningar.

– Det finns inte mycket forskning på nödsamtal, mot den bakgrunden är detta oerhört värdefullt för oss.