Expert: Mänsklig faktor bakom id-kapningar
Publicerad 2018-01-11
Brott. Den mänskliga faktorn är den största anledningen till att folk utsätts för bedrägeri på nätet - att vi låter oss luras.
Det anser rådgivningsexperten Lina Nilsson. Men enligt henne finns det vägar att gå för att minimera risken.
Kanske är du orolig för att någon annan köper saker på kredit i ditt namn, eller att du just nu har skulder du inte har någon som helst aning om.
Företagen, banker och affärer arbetar hela tiden med att vidtar åtgärder för att göra det svårare att begå bedrägeri i på nätet eller sno någons identitet.
– Men inget hjälper så länge du uppger dina uppgifter via bland annat telefon, sms eller mejl, säger rådgivningsexperten Lina Nilsson på Stöldskyddsföreningen.
Den mänskliga faktorn spelar en stor roll, anser hon. Det gör att personer snarare tycker det är kul att ha vunnit 5 000 kronor på Ica, i stället för att ifrågasätta det.
– Blir man osäker så ring och fråga först och hör efter innan du ger ut dina uppgifter. Företag har ingen anledning att begära ut sådana uppgifter från dig.
Lina Nilssons främsta tips är att aldrig ge ut några personuppgifter eller kontouppgifter - det uppgifterna tillhör dig.
– Dina lösen, kontokortsnummer, ditt bankid, det är ditt. Det är ingen annan som ska ha det eller som behöver det. Så länge man tänker så är man ganska skyddad, säger hon.
Varför människor ändå ger ut sina uppgifter tror hon beror på att människor tyvärr inte är så medvetna om att det är ett bedrägeri och att vi är så väldigt godtrogna i Sverige.
– Det här samtidigt som sms:en och mejlen är utformade på ett sätt som gör att folk inte tänker sig för. Det ser så äkta och rätt ut, säger hon.
TT