Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Äldre sämre på att vänta i telefon

Publicerad 2014-08-30

Stockholm. Alla har väl någon gång slitit sitt hår över oändliga telefonköer och otillräcklig kundtjänst.

Men vissa har lättare att underhålla sig själva under väntetiden. Det är oftast äldre som tröttnar och slänger på luren.

Äldre personer förväntas ofta vara mer tålmodiga än unga. Men i telefonköer till kundtjänst är det oftast de till åldern komna som ger upp och lägger på. Det visar en undersökning från analysföretaget Silentium. Yngre personer fördriver i högre grad väntetiden med exempelvis musik eller sociala medier.

– Yngre personer gör ofta många saker samtidigt. De äldre väntar enbart, vilket blir mycket tråkigare, säger Johan Talenti, vd på Silentium.

Personer i alla åldrar uppskattar, enligt undersökningen, om ett samtal till kundtjänst besvaras av en norrlänning. Vid sidan av rikssvenskan är norrländskan nämligen den dialekt som anses mest förtroendeingivande.

– Norrländskan ligger alltid högt i sådana här mätningar. Att någon pratar snabbt är inte förtroendeingivande, så det är förmodligen det långsamma tempot i norrländskan som uppskattas.

Nöjdheten bland dem som ringer ökade överlag i undersökningen. Men det ger Johan Talenti inte mycket för. Det beror enligt honom på att de som ringer börjar bli vana vid dålig service.

TT