Flygbältet räddar liv men orsakar skador
Publicerad 2013-07-19
Säkerhetsbälten på flyget är meningslösa, tycker Ryanairs vd.
Men vid flygkraschen i San Francisco nyligen räddade bältena liv, enligt läkare.
Däremot visar det sig nu att många av de 181 personer som skadades ådrog sig sina skador på grund av just säkerhetsbältet.
Asiana Flight 214 lyfte från flygplatsen i Seoul den 6 juli och var på väg till San Francisco när planet plötsligt kraschade under själva landningsproceduren och bröts itu.
Två personer bland de 307 passagerarna avled omedelbart, en kritiskt skadad dog några dagar senare på sjukhus och 181 passagerare skadades, 16 av dem så illa att de fortfarande vårdas på sjukhus.
Eric Weiss, en av de läkare som behandlade de skadade, säger:
– Säkerhetsbälten räddar liv eftersom de hindrar passageraren att slungas ut från sätet, men de kan också orsaka skador i magtrakten.
– Några skadades också när de kastades i sidled mot armstöden.
Bättre bälten för dyra
Dimitrij Kondrashov, läkarkollega till Eric Weiss, fick behandla en av passagerarna som råkat ut för fem frakturer på ryggraden och en nackskada.
– Eftersom han inte hade något säkerhetsbälte för överkroppen slungades hans huvud med full kraft in i stolryggstödet framför honom.
En av passagerarna som hade ett så kallat trepunktsbälte, det vill säga att det även ger stöd för överkroppen, var sydkoreanen Eugene Anthony Ray. Han satt i business class när kraschen inträffade.
Ray menar att trepunktsbältet räddade honom från att bli allvarligt skadad.
Varför är då inte alla säten utrustade med sådana säkerhetsbälten?
Svar: Det är en kostnadsfråga.
Ryanair vill slopa bälteskrav
Trepunktsbälten kräver både mer solida säten, förstärkning av såväl golv som själva stolfästet i golvet.
Det skulle göra planen tyngre, leda till högre bränslekostnader och, i förlängningen, höjda biljettpriser.
I fjol hamnade Ryanairs kontroversielle vd Michael O'Leary i blåsväder när han i en intervju med The Telegraph hävdade att säkerhetsbälten på flygplan är meningslösa.
– Du behöver inte ett säkerhetsbälte när du åker tunnelbana eller på ett höghastighetståg. Om de kraschar dör alla ändå, sa han då.
Ryanair vill att de internationella säkerhetsreglerna lättas så att det blir möjligt för flygbolaget att införa ståplatser längst bak i planet.
Enligt Michael O'Leary räcker det med ett handtag att hålla sig i vid landning.