Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Jurist: Du kan få upp till 11 000 kr i ersättning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-28

Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket reder ut vilka regler som gäller:

– Enligt Montrealkonventionen kan du alltid begära ersättning av ditt flygbolag när bagage blir försenat, skadat eller förlorat.

Vad du har rätt till varierar från gång till gång.

– Det finns inga generella belopp, så du och flygbolaget måste komma överens om summan. Det enda som regleras i lag är att bolagen är skyldiga att ersätta skadat eller förlorat bagage med upp till 11 000 kronor.

Det här kan du vänta dig:

Normalt sett brukar resenärer få pengar för ”nödköp”, till exempel toalettartiklar och underkläder. Men har du till exempel rest för att gå på bröllop kan en ny klänning klassas som nödköp.

Det är brukligt att flygbolaget betalar eventuella taxiresor för att hämta försenat bagage.

Flygbolaget kan slippa ansvar om problemet orsakats av en extraordinär händelse, som maskinfel.

Så får du ersättning:

• Klaga. Lämna skriftligt krav på ersättning för

skador inom sju dagar från det att du fått bagaget och inom 21 dagar för försenat bagage. Enklast är att göra det direkt på flygplatsen.

• Håll koll på ”nödköpen”. Spara alla kvitton på köp du tvingas göra. Har flygbolaget slarvat bort klänningen du ska ha på ett bröllop i dag? Använd ditt förstånd om du tänker kräva ersättning – hyr eller köp en billigare klänning hellre än att välja den dyraste.

• Extraförsäkring? Om du betalat resan med bankkort har du ofta en extra reseförsäkring som också kan ge ersättning. Kontakta din bank och fråga vad du har rätt till. Om du tar hjälp av en försäkring, meddela detta till flygbolaget. Får du ersättning från två håll kan du bli återbetalningsskyldig.

• Om du är missnöjd med ersättningen – anmäl till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

ANNONS