Rekordmånga anmäler flygbolagens kortavgifter
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-19
Sedan Aftonbladet uppmärksammade flygbolagens olagliga kortavgifter har anmälningarna haglat in till Konsumentverket.
– Det här är absolut ett stort antal anmälningar under så kort tid, säger Anna Hallqvist, jurist på Konsumentverket.
I onsdags förra veckan uppmärksammade Aftonbladet att flera flygbolag inte följer den nya lagen om kortavgifter. Trots att lagen gällt sedan 1 augusti.
Antalet anmälningar tiodubblat
Då hade två anmälningar inkommit. I dag är siffran tiodubblad. Konsumentverket har fått in över 20 anmälningar mot flygbolag som tar ut olagliga kortavgifter.
Den nya lagen säger att ingen får ta ut en tilläggsavgift på kredit- och debetkort. Detta gäller alla affärer och köpställen, inklusive flygbolagens hemsidor där bolagen säljer flygbiljetter. Är hemsidan på svenska och riktad mot svenska konsumenter så ska lagen gälla.
Fortsätter med kortavgifter
Norwegian, Ryanair och Wissair är de tre bolag som anmälts till Konsumentverket.
Norwegian tar ut avgift för alla kort utom "Bank Norwegian Visa" och "Visa debit".
– Vi vet att lagen trätt i kraft, men vi anser att den kan tolkas på olika sätt. Vi tittar nu på vad den betyder för oss, säger Lasse Sandaker-Nielsen kommunikatör på Norwegian.
Uttalandet ska ses i skenet av att Norwegian haft god tid på sig att "titta" på lagen innan den trädde i kraft 1 augusti 2010.
Ryanair har fått flest anmälningar
Ryanair är det flygbolag som har fått flest anmälningar från sina resenärer. Men flygbolagets presstalesman Stephen McNamara hävdar att de avgifter de tar ut inte alls är kortavgifter.
– Kortavgifter är relaterade till hanteringskostnader av kredit- eller debetkort. Ryanair tar inte ut några sådana avgifter. Ryanairs administrativa avgift relaterar till kostnader associerade med Ryanairs bokningssystem. Denna avgift tas inte ut av innehavare av Mastercard prepaid debit card, säger Stephen McNamara.
För resenären kvarstår dock faktum att han eller hon belastas med en avgift på 55 kronor per person och sträcka då hon eller han väljer att betala med kort. Avgiften är dold fram till betalningsmomentet i flygbiljettbokningen. Det enda sättet att slippa administrationsavgiften vid kortbetalningen är att ha ett Mastercard prepaid debit card*.
Beslut första veckan i september
Om Konsumentverket anser att det är värt att gå vidare med anmälningarna så skickar de tillsynsbrev till de aktuella flygbolagen. Då har flygbolagen tre veckor på sig att svara. Om de inte följer Konsumentverkets krav går ärendet vidare till Marknadsdomstolen.
– Jag tror att vi har kommit fram till hur vi ska göra första veckan i september, säger Anna Hallqvist på Konsumentverket.
Så anmäler du olagliga kortavgifter
Konsumentverket arbetar för att företagen ska följa lagar och regler inom konsumentområdet. De kan granska företagen och ta kontakt med de som bryter mot lagen. Om de inte kommer överens kan Konsumentverket ta företagen till domstol.
Finansinspektionen sköter översynen av finansmarknaden där bankerna som ger ut betalkorten ingår.
Om du är drabbas av kortavgifter så kan du anmäla ditt ärende till Konsumentverket eller Finansinspektionen.
Konsumentverket: www.konsumentverket.se
Finansinspektionen: www.fi.se
Reseföretag som tar ut kortavgift
**Företaget har minst ett kort som är avgiftsbefriat.
Tipsa oss om du känner till fler reseföretag som tar ut kortavgifter.
* Om Mastercard prepaid
Ett Mastercard prepaid debit card kan köpas hos ATG-ombud och på företaget Goyadas webbplats. Kortet heter "Goyada Mastercard förbetalt" och kan laddas med 15 000 kronor. Startavgift 100 kr. Påfyllningsavgift 20 kr. Uttagsavgift i automat 45 kr. Oanvänt kort debiteras med ytterligare 20 kr i månaden.
Källa: Bortabra.se