Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Kvinnlig orgasm ska locka flygresenärer

Publicerad 2011-08-19

"Inte längre tabubelagt"

Australiska flygbolaget Qantas har väckt stort uppseende med en ny videofilm i utbudet ombord - ”The Female Orgasm Explained”.

Men Catriona Eider, sociologiprofessor vid Sydney University, tycker inte att det är något att hetsa upp sig för.

– I filmen ”Sex and the City” kretsar det ju ofta kring den kvinnliga orgasmen. Därför är detta inte längre tabubelagt, säger hon.

Den 50 minuter långa videon om ”Den kvinnliga orgasmen förklarad” är gjort i Frankrike och visas endast under Qantas långdistansflygningar.

Videon går att hyra i bolagets Edge-kanal och det varnas givetvis för att innehållet delvis är grafiskt och endast avsedd för en vuxen publik eftersom den innehåller nakenscener.

Catriona Eider tycker att Qantas grepp är intressant i flera avseenden.

"Lite riskfyllt"

– Valet av filmen kan anses som lite riskfyllt eftersom flygbolag är väldigt noga med vad de väljer att visa. Men ur ett sociologiskt perspektiv kan jag tycka att det är intressant att de visar något i ett begränsat utrymme som ju kan få folk att utbrista: ”Men vad är det du tittar på?!”

– Eller helt enkelt något som kan uppfattas som lika upphetsande som porr.

Videon kommer att visas fram till november och i den debatt som uppstått konstaterade en tillfrågad expert smått ironiskt att:

”Kvinnors sexualitet är nu underhållning i det höga luftrummet och räcker till en 50 minuter lång film ... kanske passar mannens sexualitet bättre för kortare inrikesflygningar”.

Vågat "Down Under"

Och det är inte bara landet ”Down Under” som vågat gå ett steg längre när det gäller att bryta sexuella tabun i filmutbudet ombord på flyg.

På grannön Nya Zeeland har Air New Zealand släppt flera uppmärksammade reklamfilmer.

I ”Bare essentials of safety from Air New Zealand” poserar besättningen naken samtidigt som de ger den sedvanliga säkerhetsintroduktionen.

Nåja, inte helt naket eftersom personerna är kroppsmålade.

Men genomslaget på Youtube har varit stort liksom för en annan av flygbolagets reklamsnuttar.

I den visar landets i särklass mest populära landslag, rugbylaget All Blacks, säkerhetsinstruktionerna ända tills reklamfilmen avslutas med att en kvinna kastar av sig kläderna och rusar genom mittgången.

Skulle kunna tolkas som sexistiskt om det inte var för att huvudrollsinnehaverskan är en 78-årig gammelfarmor som även hon gjort jättesuccé på Youtube.

Följ ämnen i artikeln