Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Det heter Stockholm – inte ”Lilla New York”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-03

Just nu planeras en ombyggnad av Årstafältet utanför Stockholm. Stadsplanerarnas vision är att fältet ska bli Stockholms Central Park.

Haha, säkert!

Visserligen är jag övertygad om att Årstafältet blir jättefint när det är omgjort. Men vi får nog fortsätta att åka till New York för att se Central Park.

Jag vet inte hur många pressmeddelanden, broschyrer och utskick jag har läst där kommuner och turistbyråer har försökt få sina orter att framstå som något de inte är. Inte sällan innehåller texten även en floskel om att sätta Sverige på kartan trots att landet bokstavligen har funnits på kartan sen ordentliga världskartor började ritas.

Ett typiskt exempel är en pr-text från tidigt tvåtusental, där ett antal byggföretag och hotellkedjor vill göra om Södermalm till Stockholms Soho. Det planerades internationella hotell, gator och parker med en doft av klassiska stadsmetropoler som London och New York.

Varför inte planera något unikt med en doft av Stockholm? Sveriges huvudstad kommer aldrig att bli London eller New York. Stan kan bara vara Stockholm, en snygg stad som inte är lik någon annan.

Vid en närmare titt vimlar turist-Sverige av haltande jämförelser:

Vänersborg: Lilla Paris (hur-fucking-då?)

Stockholm: Nordens Venedig – med ambition att bli Nordens Manhattan (Lycka till! )

Göteborg : Lilla London (Visst, samma världsrekord i uselt väder!)

Jönköping: Smålands Jerusalem

Österlen: Sveriges Provence

Gotland: Kalkstenshawaii

Piteå: Norrlands Riviera (Pite Havsbad är enligt min kompis från orten sannerligen en snålblåst till Riviera med campande norrmän som hukar undan regnet och vinden i sina husvagnar.)

Alnön: Norrlands Hawaii

Gemensamt för alla dessa mer eller mindre officiella lanseringar är att det i stort sett inte finns någonting gemensamt med den storslagna ort eller plats som man vill åka snålskjuts på. Jämförelsefixeringen tyder mest på ett plågsamt mindervärdeskomplex.

Paris har ju aldrig haft ett behov av att kalla sig för Stora Vänersborg och Venedig har, vad jag vet, aldrig låtit trycka upp glansiga broschyrer där de marknadsför sig som Medelhavets Stockholm.

Inom de flesta områden skulle den här typen av jämförelser vara skrattretande. TV 3 skulle inte locka till sig tittare genom att lansera ”Singing Bee” som ”Treans Hylands Hörna”, McDonalds har aldrig övervägt att kalla sig för Folkets Operakällare och nej, jag fick inte min man på fall genom att berätta att jag nästan är som Angelina Jolie.

Anledningen är självklar; långsökta liknelser som talar till ens egen nackdel blir aldrig bra. Varför kan vi inte bara lyfta fram originalet i stället?