Världens högsta flygplats invigd

Publicerad 2013-09-18

Första flighten på flygplatsen i Daocheng landade den 16 september 2013.

Världens högst belägna flygplats har invigts.

När du kliver av ett plan på Daocheng Yading Airport i Tibet befinner du dig 4411 meter upp i ”luften”.

Det kan lätt leda till både huvudvärk och illamående.

I måndags startade trafiken till och från Daocheng Yading Airport. I och med det har Tibet nu tre av världens fem högst belägna flygplatser (se listan nedan).

Den kinesiska regimen har plöjt ned cirka 1,6 miljarder i projektet och pekar bland annat på hur förbindelsen mellan Daocheng Yading och Sichuans provinshuvudstad Chengdu förkortats. Där det tidigare tog två dagar med buss för att på serpentinvägar ta sig mellan dessa två platser landar nu ett flyg efter bara 65 minuters färd.

Flygplatsen kan ha två syften

Att Kina plöjer ned miljardsummor på avlägset belägna flygplatser i det glest befolkade Tibet tjänar två syften.

Officiellt heter det att investeringarna tillkommit för att främja ekonomin i regionen och underlätta för den turism som i sin tur också leder till ökade intäkter.

Kritiker pekar på den andra sidan av jättesatsningen – att den kinesiska regimen snabbt ska kunna flyga in soldater för att slå ned eventuella upplopp och kravaller.

Den nya rekordflygplatsen ligger i ett område som sett flera självbränningar de senaste åren och det har även förekommit ett flertal upplopp efter de stora kravaller som senast utbröt 2008.

Start- och landningsbanan på Daocheng Yading Airport är 4 200 meter lång. Som en jämförelse kan nämnas att den bara är 242 meter kortare än den längsta banan på John F Kennedy Airport i New York.

Över en halv mil landningsbana

Att banan i Daocheng Yading är så lång hänger samman med att luften är betydligt tunnare på så höga höjder som drygt 4000 meter än vid havsnivå. Luftmotståndet blir därmed mindre.

Den tidigare högsta flygplatsen i världen, Bangda Airport som stod klar 1994, innehar dock fortfarande världsrekordet när det gäller just banlängd. Start- och landningsbanan där är 5,5 kilometer lång.

Satsningen på de tibetanska flygplatserna är dock liten i jämförelse med vad den kinesiska regimen plöjde ned i projektet med en tågförbindelse mellan Peking och Tibets huvudstad Lhasa.

Som allra högst passerar den järnvägen ett pass 5073 meter över havet och Kina beräknas ha satsat cirka 25 miljarder kronor innan sträckan kunde tas i bruk.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln