Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Lyxkryssarna dumpar skit rakt ut i Östersjön”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-24

Trots att hamnarna tar emot avloppsvattnet gratis

Lyxkryssarna tömmer sitt avloppsvatten i Östersjön.

Trots löfte om bättring så skickas det mesta av skiten rakt ut i havet.

Det menar Världsnaturfonden som nu går till angrepp mot rederierna.

I Stockholms hamn är det gratis att tömma tankarna – men mindre än hälften av fartygen nyttjar den möjligheten, enligt WWF.

Det pågår en mist sagt skitig strid mellan Världsnaturfonden, WWF, och kryssningsfartygens intresseorganisation, ECC.

WWF anklagar kryssningsfartygen för att dumpa avloppsvatten i Östersjön.

Det "svarta vattnet" bidrar till den förödande övergödningen av havet.

Har lovat att åtgärda problemet

Kritiken har fått ECC att lova att åtgärda problemet, bara det finns anläggningar för att ta hand om avloppsvattnet i hamnarna, och att avfallshanteringen är gratis.

Nu har hamnarna i Stockholm, Helsingfors, Göteborg uppfyllt rederiernas krav, men dumpningen av avloppsvatten fortsätter.

I Stockholm väljer fortfarande över hälften av kryssningsfartygen att inte tömma avloppsvattnet i hamn utan med största sannolikhet rakt ut i den redan allvarligt övergödda Östersjön, hävdar WWF.

Man uttrycker sig försiktigt och använder orden "största sannolikhet", men i realiteten är WWF ganska säker på sin sak.

– Det finns ingen annanstans de kan dumpa det, men jag har inte sett det själv och väljer därför att uttrycka mig så, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF

Slår ifrån sig kritiken

Men på rederiernas intresseorganisation slår man i från sig kritiken.

– Inget av de rederier som är anslutna till vår organisation bryter mot vad vi har åtagit oss, säger Robert Ashdown på European Cruise Council.

Att svart vatten fortfarande dumpas i Östersjön förklarar Robert Ashdown med att alla rederier inte är anslutna till deras organisation, samt att många hamnar runt Östersjön inte har avfallsanläggningar som uppfyller de önskemål European Cruise Council efterfrågat. Exempelvis att hanteringen ska vara gratis för rederierna.

Kan avfall hamna i Östersjön på grund av okunskap från rederierna?

– Alla våra medlemmar känner till reglerna, säger Robert Ashdown.

Om någon av era medlemmar skulle bryta mot era avfallsregler, vad får det då för konsekvenser?

– Om det finns bevis så utreder vi det.

Inga straffåtgärder?

– Nej, vi arbetar inte så. Vi har ingen direkt kontroll över våra medlemmar, säger Robert Ashdown.

Det saknas lagar

– På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Problemet är att det inte finns några lagar för det här, säger Mattias Rust på WWF.

– Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust.

– I slutänden handlar det om ansvar. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt, säger Mattias Rust.

Förbud mot avloppsdumpning på väg

Nästa vecka har Internationella Sjöfartsorganisationen, IMO, miljömöte i London. Där kommer Östersjöländerna lägga fram ett gemensamt förslag om förbud mot fartygens avfallsdumpning. I förslaget förbinder sig östersjöländerna att erbjuda kryssningsfartygen fullgoda mottagningsanläggningar i de hamnar de besöker.