Nu kan flyget ta tomtens genväg

Publicerad 2011-12-28

Snabbare till värmen när rutt över Nordpolen öppnas

Det var den bästa julklapp världens hårt pressade flygbolag kunde få.

Nu kan de göra som tomten – flyga över Nordpolen.

Det betyder flera timmars kortare restid till sol och värme.

För flygbolagen betyder det också välkomna besparingar av dyrt flygbränsle och för miljön mindre utsläpp tack vare de kortare flygtiderna.

Fram tills nu har tvåmotoriga långdistansplan, som Airbus 330, Boeing 777 och nya Boeing 787 Dreamliner, varit tvungna att flyga så att de haft tillgång till en landningsbana (flygplats) max tre timmar bort.

”En helt ny värld”

Men nu lättar USA:s luftfartsmyndighet på reglerna. Fortsättningsvis räcker det med att närmaste flygplats ligger max fem och en halv timme bort, förutsatt att planet har viss specialutrustning och och specialtränad besättning, skriver brittiska The Independent.

– Det öppnar upp en helt ny värld, säger Sir Richard Branson, vars bolag Virgin Atlantic beställt 15 tvåmotoriga Boeing 787 Dreamliner.

Nonstop till Söderhavet

Dreamliner är världens första passagerarplan byggt i kompositmaterial och som japanska ANA nyligen blev först i världen att ta i drift.

– Det gör att vi kan flyga till Honolulu eller till och med Fijiöarna, säger Branson.

Till och med nonstop från Europa till Tahiti i södra Stilla havet blir möjligt tack vare tomtens genväg över Nordpolen.

Bland de nordiska bolagen har Norwegian beställt Boeing 787 för sina planerade långlinjer, i första hand till New York och Bangkok med start tidigast 2013.

SAS flyger i dag långdistans med tvåmotoriga Airbus 330 och fyrmotoriga Airbus 340, liksom Finnair.

Flera svenska charterbolag också har tvåmotoriga långdistansplan, som Airbus 330 och Boeing 767, i sina flottor.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln