Piloterna: De är Europas svåraste landningsbanor

Uppdaterad 2014-05-06 | Publicerad 2014-04-04

Här är flygplatserna som flygrädda kanske bör undvika.

Danska tidningen Politiken har bett två piloter – en från SAS och en från Norwegian – att lista Europas knepigaste landningsbanor.

1. Innsbruck, Österrike

Flygplatsen ligger i en dal och området är känt för sitt sina lynniga vindförhållanden.

Michael Gildberg, SAS: ”Det är bergskedjor på bägge sidor. Det är inte något problem när man ser dem, men i dåligt väder är det i gengäld viktigt att hålla sig till de procedurer som gäller för landning på just den här flygplatsen. Du måste träna inflygning i flygsimulator innan du gör det i verkligheten. Vi är en liten grupp SAS-piloter som flyger hit och vi måste köra ett simulatortest vart tredje år.”

2. Salzburg, Österrike

Liksom i Innsbruck ligger landningsbanan här omgiven av höga berg. Det ger piloterna begränsat utrymme att manövrera på.

Søren Hofgaard Møller, Norwegian: ”Man kan landa från bägge håll på banan. Det avgörande för valet är vindförhållandena, helst ska det vara motvind vid landning. Det finns fastslagna gränser för hur stark medvind vi kan landa i. Under inflygningen genomför vi en manöver som kallas ”circling” för att uppnå motvind. Den är en normal manöver men kräver här lite extra eftersom man ligger nära hög terräng.”

3. Samos, Grekland

En populär charterdestination som SAS flyger till sommartid.

Michael Gildberg, SAS: ”Här kan vädret ha en betydande roll. Vindförhållandena är speciella och kan skapa så kraftig turbublens att vi riskerar att få flyga till annan plats. Inflygningen är kort och på grund av bergen måste man göra en 90 graders sväng för hamna rätt. Hit ska man börja med att flyga ihop med en kapten som gjort det förr.”

4. Skiathos, Grekland

Ännu en charterdestination i typisk grekisk stil med kort landningsbana och hög omgivande terräng.

Søren Hofgaard Møller, Norwegian: ”Kvälls- och nattetid gäller det att vara extra skärpt. Under inflygning gäller det att vara precis i övergången mellan att fokuseras på instrumenten och att kika ut över landningsbanan. Den har bara ljus på sidorna, inte i mitten. Så det känns som att landa i stort hål.”

5. Madeira, Portugal

Flygplatsen i Madeiras huvudort Funchal är omtalad.

Michael Gildberg, SAS: ”Flygplatsen är i det närmaste byggd på pålar längs havet. Det är mycket speciellt att göra en inflygning här, allt hänger på sista biten in mot flygplatsen. Det är inte farligt men vi är bara lite mer uppmärksamma när vi landar här.”

6. Kirkenes & Alta, Norge

Till dessa nordnorska flygplatser får bara en liten grupp av Norwegians piloter flyga.

Søren Hofgaard Møller, Norwegian: ”Banorna är kortare än vi är vana vid på större flygplatser, Vintertid kan de också vara hala och det kan blåsa hårt.”

ANNONS

Följ ämnen i artikeln