Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Planen: Lämna Sverige

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-12

Flygbolag hotar lämna Sverige efter nya miljöskatten

Lågprisresandet blir dyrare Ryanair ser inte hur resor med den nya miljöskatten skulle bli ekonomiskt genomförbara, de överväger därför att sluta flyga vissa rutter från Sverige redan om några veckor.

Svenskarna har vant sig vid att kunna flyga för några hundralappar.

Nu hotar lågprisbolagen med att lämna Sverige.

- Det är inte ett hot, det är ett löfte, säger Sean Coyle på Ryanair.

Orsaken till de kärva tongångarna är den nya flygskatten på cirka hundra kronor per inrikesresa och 180 kronor för internationella flighter.

Väntar på EU

Riksdagen har klubbat igenom skatten som dock ännu inte införts eftersom regeringen först vill veta hur EU ställer sig i frågan.

Nu hotar Ryanair med att avveckla sin verksamhet i Sverige.

Västerås hotat

- Vi kommer att plocka bort linjer. Från oktober stoppar vi verksamheten i Västerås och på Sturup. Och har det inte kommit något beslut inom de närmaste sex veckorna så börjar vi dra ner på avgångar redan då, säger affärsutvecklingschef Sean Coyle till Näringsliv24.

Fredrik Skanselid, vd på FlyMe, kallar flygskatten för katastrof:

Vill värna om miljön

- Regeringen har uppfunnit ett sätt att både täcka hålen i budgeten och få med sig miljöpartiet. Vill man värna miljön inom flyget finns det bättre sätt.

FlyMe överväger nu att expandera i grannländer som Norge och Danmark - som nyss tagit bort sin flygskatt - i stället för i Sverige. Liknande planer har FlyNordic.

- Vi tänkte starta verksamhet från Sturup men avstod när skatten blev aktuell. Dessutom har vi skurit ner ett antal avgångar från Göteborg, säger vd Maunu von Lüders.

Värst drabbad riskerar Sturups flygplats att bli.

- Blir detta verklighet kommer vi att förlora upp emot en tredjedel av vår totala verksamhet och flera hundra kommer att förlora sina jobb, säger flygplatschef Lennart Björk.

"Rimligt"

Skatteminister Pär Nuder säger via sin pressekreterare att flyget är det transportslag som ökar snabbast och bidrar till störst klimatpåverkan i förhållande till "utfört transportarbete".

- Då är det rimligt att flyget bär sin del av kostnaden för miljön.

Olle Castelius

ANNONS