Jumbojet – till rymden!

Publicerad 2011-12-15

Microsoft-grundare bakom nya sexmotoriga jätteplanet

Här är den nya rymdjätten som ska revolutionera framtidens rymdfärder.

Stor som två jumbojet tillsammans och med ett vingspann som mäter 115 meter.

2015 ska det vara klart att lyfta.

Två flyg- och rymdpionjärer och en världsberömd entreprenör har gått samman om projektet att bygga världens största flygplan.

Burt Rutan och hans företag Scaled Composites i den kaliforniska Mojaveöknen står för designen.

Elon Musk och hans företag SpaceX bygger den raket som sitter mellan de två pontonliknande flygplanskropparna.

Paul Allen, som var med om att grunda Microsoft, driver nu ett nytt företag, Stratolaunch Systems, som ska utgöra den ekonomiska grundpelaren i projektet.

Betydligt billigare

Grundidén med jätteplanet är enkel – det gäller att komma bort från markuppskjutna och oerhört kostsamma bärraketer för att ta sig upp i rymden.

Det nya planet startar som konventionella flygplan och fraktar sedan upp den 36 meter långa raketen till så hög höjd som möjligt. Där avfyras den för att den sedan snabbt gå in i omloppsbana runt jorden.

Med detta nya tänk blir kostnaderna för en rymduppskjutning en bråkdel av den för dagens gigantiska bärraketer.

I de pontonliknande flygplanskropparna ryms piloter och övrig personal.

Kräver lång startbana

Sex flygplansmotorer som de på dagens jumbojet ska få planet att lyfta från en flygplats som är stor nog för att svälja rymdjätten.

Start- och landningsbana måste vara tillräckligt bred och drygt tre kilometer lång.

Det krävs eftersom vingspannet är längre än en fotbollsplan.

2015 ska, om planerna håller, den första testflygningen genomföras.

Första rymduppskjutning ska sedan ske året därpå.

Några siffror kring kostnaderna för Launch Aircraft har ännu inte avslöjats.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln