Ryanairs flygvärdinnor kastar kläderna igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-19

– men inte utan kritik

Ryanair ger för andra året i rad ut en kalender där flygbolagets flygvärdinnor poserar lättklädda för att stödja välgörande ändamål, men inte utan att en del kritiska röster hörs.

nöjd Ryanair har tidigare kritiserats för sin sexistiska reklam, bland annat av folkpartisten Birgitta Ohlsson. ”Vi har skickat ett friex av den nya kalendern till henne”, säger Michael O’Leary.

Flygbolaget fick redan förra året mycket uppmärksamhet kring sin kalender "The girls of Ryanair". Nu är de återigen i hetluften. Denna gång kommer kritiken från kvinnorättsorganisationer runt om i Europa, skriver Svd.se.

– Vår kritik handlar inte om nakenhet eller moral, utan om hur kvinnorna framställs, säger Maria Jesus Ortiz från kvinnoinstitutet i Spanien enligt Svd.se.

Bolagets vd Michael O'Leary tar dock kritiken med en klackspark.

– Det är väl inget upprörande. Alla inkomster går till välgörande ändamål. Jag skulle bli glad om jag fick en dotter som var så vacker att hon kunde vara med i vår kalender, sa Ryanairs högste chef Michael O’Leary i en intervju med Aftonbladet i förra veckan.

Förra året drog kalendern in 550.000 svenska kronor som donerades till Angels Quest Charity på Irland. Organisationen arbetar för att ge barn med intellektuella och fysiska funktionshinder möjligheten att få vård och omsorg på ett vårdhem.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln