Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Magnus, Måns

Mögel på hotellet förstörde semestern

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-12

"Jag hörde att det rann vatten och gick för att kolla om kranen i badrummet stod på"

Resan till Mallorca blev inte som de hade tänkt sig.

När familjen kom hem från stranden forsade vatten från taket på Fritidsresors fyrstjärniga lägenhetshotell.

– Mycket energi gick åt till att vara förbannad, säger Stefan.

Stefan, hustrun och deras tre barn reste från Arlanda till Mallorca den 25 juli. När de kom fram till det fyrstjärniga hotellet Blue Star Ses Fotges i Alcúdia kände Stefan att något inte stod rätt till.

– Det stank i lägenheten men vi förstod inte vad det var. Jag tänkte att lukten kanske berodde på att man inte vädrat ordentligt.

Forsade vatten

Den konstiga lukten försvann delvis efter första städningen. Men det skulle bli värre.

På sjunde dagen kom familjen tillbaka till lägenheten efter en dag på stranden.

– Jag hörde att det rann vatten och gick för att kolla om kranen i badrummet stod på. När jag kom in i köket såg jag hur det forsade vatten från taket. Det rann längs väggen – rakt ned på diskbänken.

Mögellukten var värre än någonsin och Stefan såg hur det bildats fuktbubblor i taket. Han gick till receptionen och förklarade vad som hänt.

Betalade extra

Dagen efter larmade han också Fritidsresors guide på plats.

– Hon sa att det luktade apa och att vi inte kunde bo kvar.

Familjen hade betalat 2800 kronor extra för att under två veckor bo i en lägenhet med balkong och trädgårdsutsikt. "Nyrenoverad Blue Star Ses Fotges har ett fint läge vid Playa de Muro-stranden i Alcúdiabukten", skriver Fritidsresor i beskrivningen.

Fritidsresor erbjöd dem en lägenhet på ett hotell som låg 1,7 kilometer från centrum.

– När vi inte gick med på det fick vi två lägenheter på ett hotell som låg på andra sidan gatan. Men det var inte alls lika fint och hade utsikt mot gatan. Vi ville dessutom bo tillsammans, vilket inte gick på det nya stället.

Förbannad

Kort därefter såg Stefan och hustrun att det hängde nya handdukar på balkongen som tillhörde deras vattenskadade lägenhet.

– Min fru gick och knackade på. Det visade att en annan familj flyttat in – och de hade begärt att få en ny lägenhet eftersom de funnit mögel i lägenheten som de bodde i. Vi såg att man målat över möglet på flera ställen.

Resan kostade totalt 41 000 kronor.

– 41 000 kronor är mycket för en vanlig Svensson-familj.

– Och även om vi får kompensation så är semestern förstörd. Mycket tid och energi gick åt att vara förbannad och ringa guider.

Väl tillbaka i Sverige lämnade familjen in en reklamation till Fritidsresor. Klagomålet inkom till företaget i dag.

– Vi kommer att gå igenom kundens uppgifter och återkomma så fort som möjligt. Vi ser allvarligt på uppgifterna, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

ANNONS