Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Får skadestånd för dåligt väder

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-28

Mannen och hustrun krävde sol på semestern i Asien

Paret från Stockholm ville ha sol och bad på Thailandssemestern – men fick översvämmning och monsunregn.

Nu har resebyrån Select Travel gått med på att betala skadestånd på 20 000 kronor.

Hela arrangemanget var planerat in i minsta detalj. I oktober 2007 flög paret från Arlanda till Bangkok och Bhutan. Resan fortsatte sedan till populära badorten Koh Samui i Thailand.

Kravet från resenärerna på den andra delen av resan var att den skulle förläggas till en bad- och solsäker plats. Kostnad och geografisk placering var oviktigt.

Oväder

Men när paret kom fram till Koh Samui möttes de av monsunregn och översvämmning. Ovädret hade pågått i tio dagar och gatorna var vattefyllda och butikerna barrikerade med sandsäckar.

Via hotellet fick resenärerna veta att prognosen för de kommande fem dagarna var fortsatt regn och blåst.

Mannen och hustrun ringde resebyrån Select Travel och meddelade att de inte tänkte stanna kvar i Koh Samui utan istället åkte till Bankok. Där bokades de in på ett hotell med sämre standard än bokat boende i badorten. De försökte göra det bästa av semestern men tre av semesterdagarna hade redan förstörts.

Skadestånd

Efter hemkosten anmälde mannen paketresan till Allmänna reklamationsnämden. Han yrkade på skadestånd med totalt 30 000 kronor.

Nu har nämden kommit med ett beslut: Man rekommenderar att resebyrån betalar 20 000 kronor till anmälaren. ARN skriver i beslutet att bolaget utifrån sin erfarenhet som researrangör borde varit medvetna om väderförhållandena.

Select Travel bestred först anmälan men har nu gett med sig. Pengarna har redan betalats ut till kunden.

– Resan blev som den blev. Det är bra att Allmänna reklamationsnämnden finns. Reseföretaget har fått en liten knäpp på näsan, säger anmälaren till aftonbladet.se.

"Förvånad"

I paketreselagen står det att "om en paketresenär inte får vad han eller hon har rätt att förvänta sig enligt avtalet kan olika påföljder bli aktuella, bland annat ersättningsarrangemang, prisavdrag eller skadestånd".

– Det finns inget land i Asien som är solsäkert i oktober-november. Vad vi borde ha gjort var att påpeka att det kan vara regn och osäkert väder i Thailand, säger Leija Graf, vd för Select Travel.

Select Travel säljer inte charterresor, utan skräddarsyr exklusiva resor för sina kunder.

Företaget har nu ändrat rutinerna och uppmanar kunderna muntligt och skriftligt att själva hålla koll på vädret inför resan.

– Jag är lite förvånad över Allmänna reklamationsnämdens beslut. Tänk om alla resenärer skulle börja klaga på dåligt väder, hur skulle det bli då?, säger Graf.