Kinas jätteorder: 5000 nya flygplan

Uppdaterad 2012-05-28 | Publicerad 2012-05-25

Europeiska flygbolag blöder – kinesiska köper nytt för 4 500 miljarder

Den samlade kinesiska flygplansflottan beräknas växa till över 4500 jetplan inom tre år.

2 500 nya flygplan redan inom tre år och 5 000 fram till år 2030.

Det kinesiska passagerarflyget växer i rekordfart just nu.

Medan många flygbolag i västvärlden brottas med stora ekonomiska problem – och där fyra gått i konkurs bara i år – upplever Asien en flygboom.

Några exempel:

Arabiska bolag som Qatar Airways, Emirates och Etihad – de två sistnämnda baserade i Förenade Arabemiraten – har de senaste åren expanderat kraftigt och startat en mängd nya linjer, inte minst till Europa. Qatar har exempelvis börjat flyga till Stockholm och Emirates till Köpenhamn.

Etihad har dessutom köpt in sig i både tyska Air Berlin och irländska Aer Lingus.

Indiska lågprisbolaget IndiGo la förra sommaren en jätteorder på 180 nya Airbus 320-plan. Bolaget är dock ett av få flygbolag i Indien som går bra, tidigare i år tvingades exempelvis konkurrenten Kingfisher att stoppa sina internationella flygningar.

Malaysia-baserade Air Asia, det största lågprisbolaget i Sydostasien, toppade IndiGo med att beställa hela 300 nya Airbus 320-plan.

Filippinska lågprisbolaget Cebu Pacific har sedan starten 1996 gått från noll till 50 destinationer i ett tiotal asiatiska länder. Nyligen leasade också bolaget åtta Airbus 330-plan som man planerar att starta långlinjer med.

600 miljarder – dollar

Men allra mest växer passagerarflyget i Kina.

Enligt kinesiska nyhetsbyrån Xinhua krävs därför att landets flygbolag köper 2 500 nya flygplan fram till 2015. Då skulle den samlade flygplansflottan i landet bestå av över 4 500 jetplan.

Fram till 2030 beräknas hela 5 000 nya plan behövas för att möta efterfrågan, när allt fler kineser får råd att flyga. Totalt handlar det om investeringar på hisnande 600 miljarder dollar (cirka 4 500 miljarder kronor), enligt kinesiska flygplanstillverkaren Commercial Aircraft Corporation of China.

Kinesisk jet på väg

– Ökningen kommer mot bakgrund av det faktum att 2,1 miljarder människor reste med inrikesflyg i Kina förra året, sa en talesperson för bolaget under ett flygforum i Peking i fjol.

Kinas framtidsplaner kommer dock inte bara giganterna Airbus och Boeing tillgodo. Kinesiska bolag kan istället komma att välja inhemska jetplanet C919, som beräknas sättas i trafik 2014, eller rysktillverkade Superjet 100. Det senare råkade dock ut för ett bakslag för några veckor sedan, när ett plan kraschade i Indonesien.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln