Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Jämföra biljettpris är den nya folksporten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-22

Det var inte särskilt längesen som sökandet efter de billigaste biljetterna innebar att man ringde runt. Alternativt promenerade in på alla muggiga resebyråer man kunde hitta och väntade tills Kostas eller Inger som jobbade där hade bläddrat sig igenom alla pärmar med priser. Gud, så ineffektivt, tänker man idag. Hur stod vi ut?

När de första vettiga möjligheterna till internetbokningar var igång så jublade jag. Aldrig mer spendera timmar på resebyrån.

Nu, tio år sen folk började använda nätet på allvar, är det är dags för en utvärdering. Hur bra blev det?

Visst, det är lättare att få en överblick, jämföra priser och fynda. Och du kan dessutom göra det mitt i natten om du så vill.

Samtidigt flyter alla priser på ett irriterande sätt. När jag skulle skriva en Kos guide förra månaden insåg jag att alla prisuppgifter på flygresor och hotell var värdelösa.

Pris för flygresa: 1000–10000 kronor beroende på när du flyger, när du bokar, vilket bolag du reser med och vilken sajt du bokade på. Priset för samma hotell kan också skilja på ­tusenlappar beroende på var och när du bokar.

Att internetboka är att köpa resor med känslan av att ett psyko står och slumpdrar priser ur en tombola.

Alla som har rest med exempelvis Ryanair eller SJ känner till den nya folksporten jämföra biljettpris med personen intill.

– Va? Kostade din resa 1200 kronor? Jag ­betalade bara 199.

– Jaså? När bokade du?

– I söndags klockan nio på morgonen.

– Aha, det förklarar saken, jag bokade i söndags kvart i elva.

Jag går ständigt omkring med en gnagande känsla av att ha bokat fel resa och fel boende vid fel tidpunkt. Jag borde ha haft is i magen och väntat till timmarna innan avresa. Eller kanske ha varit ute ett halvår i förväg. Det går alltid att göra smartare val.

Man kan också boka något som verkar billigt, men som plötsligt bara blir dyrare och dyrare vilka tillval man än gör. Lite som att köpa en timesharing-lägenhet.

Just nu har jag en gås oplockad med Mr Jet.

Vi ska åka till Island och hittade ett superbilligt rum på ett fyrstjärnigt hotell (800 spänn för ett dubbelrum under två nätter), ringde och kollade med hotellet om det gick att ställa in en extrasäng till vår dotter.

Visst, skriv bara in det under önskemål på er bokning, blev svaret.

Sen kom mejlet från Mr Jet: Det går inte att lägga till extrasäng i den rumstypen som ni har. Man får då boka av den bokningen ni har. Avbokning kostar 450 kronor. Sedan måste ni boka ett superior rum. Det kostar 1233 kronor. De tar även en avgift på 540 kronor för extrasängen.

Vips så kostade det billiga hotellet drygt 2200 kronor för två nätter (om man räknar in den märkliga avbokningsavgiften: avbokning för att få boka ett dyrare rum på samma hotell via samma sajt).

När jag ringer Mr Jet för att diskutera saken hamnar jag i en oändlig telefonkö. Gång på gång förkunnar en glad röst att Du också kan besöka vår hemsida: mrjet.se!

Fuck off, det är ju just det jag har gjort. En gång för mycket.

Nu längtar jag efter Kostas pärmar igen.