Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Risk för flygkaos i sommar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-13

Tusentals svenskar kan drabbas av förseningar och inställda flyg

Snart börjar semestern. Men räkna inte med en problemfri och smidig flygresa.

Lagom till sommaren finns risk för ett nytt kaos för flygresenärerna – med stora förseningar och i värsta fall inställda flyg för svenska semesterfirare. Här är tre orosmoln som kan sabba semestern.

Orosmoln 1: Flygledarstrul

Risk för: Stora flygförseningar.

Under våren har flygtrafiken till och från Arlanda dragits med stora förseningar. Anledningen har varit att flygledare varit sjuka – och att man inte lyckats få deras kolleger att täcka upp med att jobba övertid. Luftfartsverket (LFV) gick ut och sa att problemen berodde på lönemissnöje hos flygledarna. Risk för nya problem i sommar, på grund av tajt semesterbemanning.

Prognos: Osäker – men en ljusning kan vara i sikte. I torsdags slöts ett nytt löneavtal mellan LFV och Sveriges 750 flygledare. Avtalet – som gäller till 2010 – ger flygledarna en lön på 28 700–58 300 kronor. Men löneökningen är förknippad med att verksamheten fungerar utan störningar.

– Blir det förseningar får flygledarna ingen löneökning, säger Lars Friberg, förhandlingschef på LFV.

Flygledarna har också erbjudits stora summor pengar för att flytta sina semestrar från sommaren.

– Men än så länge vet vi inte hur många som gjort detta, säger Lars Friberg.

Orosmoln 2: Strejkhot

Risk för: Flygkaos med inställda flygningar.

Än är inte den fyra dagar långa SAS-strejken i maj glömd – och redan kan det vara dags för nya strejker som drabbar flygresenärerna.

Spanair. Störst är hotet för SAS dotterbolag Spanair, vars kabinpersonal har varslat om en rad 24-timmarsstrejker – den första redan den 25 juni, och sedan 1, 9, 15 och 31 juli och 1, 15 och 31 augusti.

Spanair flyger från Sverige till Mallorca och andra populära semesterorter i Spanien – både reguljärt och för charterbolag. Blir det strejk kan det resultera i inställda flygningar. Förhandlingar pågår.

Piloterna. Både SAS och en rad inrikesbolags piloter ska få nya avtal i sommar. Svensk Pilotförening kräver fem procent lönelyft för inrikesflygbolagen, men inväntar SAS nya strategiplan, som presenteras i morgon, innan man vill börja förhandla.

– I nuläget kan vi inte spekulera i om det blir strejk eller inte. Godkänns inte kraven kan vi inte räkna bort en strejk. Ett beslut kan fattas fort, men det kan också dröja till i höst, säger Michael Rongve, generalsekreterare i Svensk Pilotförening.

Berörda flygbolag (förutom SAS): Amapola, Direktflyg, Nordkalottflyg, Golden Air, Skyways, Air Express, Transwede, City Airline, SOS Ambulans, SAAB NYGE Aero, Nordflyg, BFSAA, Lidair, Avi-trans.

Servicepersonalen. På måndag börjar förhandlingar för Transportfackets medlemmar, främst tekniker, mekaniker och lastare hos SAS Sverige.

Men få verkar i dag tro att det blir strejk.

– Om allt går bra siktar vi på att avsluta förhandlingarna på fyra dagar, säger Transports ordförande Per Winberg. Men förhandlingarna gäller samtliga flygbolag i Sverige och blir vi inte överens finns risk att vi strejkar.

Prognos: Osäker för Spanair, mindre risk för de svenska bolagen. SAS gör troligen allt för att undvika ännu en strejk.

Orosmoln 3: Säkerhetskontrollerna

Risk för: Lång väntan i säkerhetskontrollen på flygplatsen.

I november infördes nya regler för handbagage: du får inte ta med dig behållare med mer än 100 milliliter vätska, krämer, geléer eller sprayer genom säkerhetskontrollen. Dessutom måste alla småbehållare med vätskor läggas i en genomskinlig, återförslutningsbar påse.

– I sommar är det gott om ovana flygresenärer, och många har ingen aning om vätskereglerna. Det kan innebära långa köer, säger Niclas Härenstam, presschef på Luftfartsverket.

För att underlätta kötiden har man öppnat två nya säkerhetskontroller.

Prognos: Osäker, men följderna är inte lika allvarliga som för de andra två hoten.

Josefine Pettersson

ANNONS