"Vi slumrade till i cockpit"
Publicerad 2011-10-19
Halvsovande under inflygning och nära att missa landningsbanan.
Över hälften av alla piloter somnar vid spakarna under flygning enligt en ny undersökning.
Här berättar piloterna om de tuffa skiften och kampen mot sömnen.
– Tänk att det går hål i flygplansskrovet på 40 000 fot med tryckfall. Då har du inte många sekunder på dig att greppa syrgasmasken och göra nödprocedurerna. Det har du ingen möjlighet att hinna med om du har slumrat till, säger piloten Thomas Jacobsson.
Thomas Jacobsson flyger för SAS och arbetar tunga femdagarsskift. I söndags, den sista dagen på skiftet, hade han tre inrikesflygningar som avrundades med en tur och retur till Amsterdam. Han var åter på Arlanda efter klockan tio på kvällen efter 11 timmar och 30 minuters tjänst. Det är maxgränsen om man har fem landningar under dagen.
– Det händer att man nickar till och undrar: Hur länge var jag borta nu, var det en sekund, tio sekunder, en minut? Säger han.
Som att nicka till vid bilkörning
Thomas Jacobsson är inte ensam om att kämpa mot tröttheten under de långa arbetspassen.
– Förr när jag flög långlinjer så hände det som många som kör bil och är trötta kan uppleva, att man nickar till och tänker, jisses! Vad hände där, berättar Gunnar Mandahl, pilot och ordförande i Svensk pilotförening, SPF.
– Och när man sedan tittar på kollegan och ser att även han sitter och snarkar... Då har båda sovit och det får inte hända, säger Gunnar Mandahl.
Ny undersökning avslöjar problemen
Problemet med trötta piloter har alltid funnits, men för två åren sedan ändrades reglerna för piloternas arbetstider och en pilot kan tvingas arbeta upp till 15 timmar i sträck, 14 timmar enligt schemat och en extra om det blir förseningar.
Det vanligaste problemet när piloter somnar vid spakarna är missade radioanrop med information om bland annat kursändringar.
Men det är långt i från det värsta som händer.
Svenska pilotföreningen har gjort en undersökning bland sina medlemmar som visar att över hälften, 54 procent, har somnat ofrivilligt i cockpit de senaste två åren. Hela 71 procent har gjort misstag på cockpit på grund av trötthet.
"Somnade i cockpit"
"Båda somnade i cockpit. Höll på att göra en 'over run' vid landning. Bara någon meter tillgodo", berättar en av de svenska piloter som deltagit i undersökningen.
"Svarat på annans anrop. Agerat på instruktioner avsedda för annat flygplan", berättar en annan pilot.
Piloter vittnar om att ha "glömt saker. Inte hört saker som sagts i cockpit. Missat punkter i checklistan. Missat att göra vissa delar av checklistan. Flugit med dålig precision. Varit nästan halvsovande under inflygning", "landat utan clearance" och "gjort inflygning då jag inte borde på grund av extrema väderförhållanden".
Vägen hem farligast
– Men den absolut farligaste biten i vår schemaläggning är bilresan hem till bostaden, säger Thomas Jacobsson.
– Det har hänt att jag varit så trött att jag tvingats svänga av på en skogsväg för en halvtimmes "power nap", för att klara av de sista tio minuterna hem. Det är svårt att göra om du flyger ett flygplan med 150 passagerare.