Nakenkameran kan ersättas av tunnlar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-17

Du genomsöks automatiskt när du går mot din gate

Den traditionella och tidsödande säkerhetskontrollen kan ersättas med tunnlar där passagerarna ”screenas” medan de går mot gaten. Bilden är från flygplatsen i Detroit.

Tre tunnlar där man letar efter ”farliga personer” i stället för ”farliga föremål”.

Så kan framtidens säkerhetskontroller på flygplatserna se ut.

Och en första variant kan vara här redan 2014.

I tisdags presenterade International Air Transport Association, IATA, en framtidsplan när det gäller säkerhet kontra terrorhot.

IATA:s generaldirektör Giovanni Bisignani lät inte nådig mot dagens säkerhetssystem när han på en presskonferens i IATA:s högkvarter i Genève konstaterade:

”En otrolig röra idag”

– Det nuvarande systemet där alla måste genomgå samma procedur, ta av sig skorna och plocka fram dator, är en otrolig röra. Det framkallar längre och längre förseningar.

– Med dagens terrorhot måste vi vara kapabla att hitta farliga personer, inte farliga objekt.

Giovanni Bisignani avslöjade också att IATA ”sedan en tid tillbaka” arbetar på ett nytt säkerhetstänk som kan vara i bruk redan inom fyra år förutsatt att regeringar med anknytning till IATA är villiga att skjuta till pengar.

Tre olika tunnlar

I korthet är det nya tunnelsystemet tänkt att fungera så här:

Efter att först checkat in större bagage och gått i genom passkontrollen måste passageraren identifiera sig via antingen fingeravtryck, boarding pass i mobilen eller ett biometriskt pass.

Därefter väntar tre olika tunnlar. En lättvariant för frekventa och för bolagen tidigare kända resenärer. En andra där det i princip går till ungefär som i dag. Och så en tredje med betydligt högre säkerhetskrav.

I de två första tunnlarna ska passagerarna kunna gå med handbagage, som under tiden screenas elektroniskt, och direkt fram till gaten under förutsättning att inget olämpligt föremål hittas.

Finns överallt inom tio år

En viktig del i det nya säkerhetssystemet utgörs av det som händer när någon bokar eller köper en biljett. Betalar personen kontant eller med kreditkort? Mycket kan i dag säkerhetskollas med några enkla knapptryckningar.

Enligt Ken Dunlap, global säkerhetschef för IATA, skulle en version av de nya säkerhetstunnlarna vara i drift på nyckelflygplatser redan 2014.

I full skala tror Dunlap att det dröjer sju till tio år.

Tills dess får vi stå ut med dagens metalldetektorer och nakenkameror.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln