Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Ordkriget mellan SAS och Ryanair fortsätter

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-09

TUGGUMMIAVGIFT? Ryanairs Michael O'leary bjuder SAS-chefen på gratis flygbiljetter – för att de ska lära sig så han kan se hur ett ”riktigt” lågprisflygbolag jobbar. Nu kontrar John Dueholm, vice koncernchef vid SAS. ”Vad är avgiften för att tugga tuggummi på Ryanair?” undrar han. Foto: Scanpix

Luftkriget mellan SAS och Ryanair fortsätter.

Nu ger irländarna bort flygbiljetter till Mats Jansson, vd för SAS – så han kan se hur ett ”riktigt” lågprisflygbolag jobbar.

– Vad är avgiften för att tugga tuggummi på Ryanair, undrar John Dueholm, vice koncernchef vid SAS.

Ordkriget, och inte minst luftkriget, mellan flygbolagen Ryanair och SAS trappas upp.

Ryanair har gått ut hårt med utspel direkt riktade mot SAS.

Den sista juni konstaterade bolaget stolt i ett pressmeddelande att deras kundservice är betydligt bättre än SAS, och hänvisade till en rapport från AEA (Association of European Airlines).

Irländarna ska vara punktligare, med flest avgångar i tid, minst antal inställda flyg och påpekade samtidigt att SAS tappar bort 20 gånger fler väskor än Ryanair.

"Pratar i nattmössan"

Svaret från SAS kom fyra timmar senare.

Budskapet: Irländarna har flugit vilse.

– Ryanair pratar i nattmössan och presenterar gammal statistik. De senaste siffrorna visar att SAS är Europas näst punktligaste flygbolag, efter det lilla regionalflygbolaget Binter Canarias, medan Ryanair kommer på jumboplats 33, säger Niclas Härenstam, presschef vid SAS i Sverige.

SAS knäcker Ryanair i kundservice och nio av tio flygningar med bolaget landar i tid.

Och nu fortsätter ordkriget mellan bolagen.

Ger SAS biljetter

I dag berättade Ryanair att de bjuder SAS:s vd Mats Jansson på gratisbiljetter så han kan ta flyget och se hur Ryanair jobbar.

Och skriver att SAS har en nedgång i passagerartrafiken, något som man firar genom att släppa biljetter.

– Sveriges favoritflygbolag, Ryanair, är förtjusta över att passagerare fortsätter att välja Ryanair framför SAS, säger Erik Elmsäter, försäljnings- och marknadsansvarig vid Ryanair Norden.

– Vi är förvånade över att SAS väljer att höja sina priser genom fler orättvisa och dolda bränsletillägg när deras passagerarantal minskar.

Svaret från SAS kom direkt: Håll er till fakta! Ryanair har inte ens rätt i påståenden om pris. Det är SAS som är det flygbolag i Skandinavien som erbjuder flest lågprisbiljetter, enligt SAS.

Vad kommer härnäst?

Ta hand om era egna kunder istället för att bråka på SAS, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Folk är trötta på alla dolda avgifter som lågserviceflygbolagen har. Egentligen bör vi döpa om dem till högavgiftsbolag!, säger John Dueholm.

Han tror att Ryanair är desperata efter uppmärksamhet i media:

– Jag är nyfiken på vad som kommer härnäst – liggplatser i bagagehyllan eller passagerare som checkas in i bagageutrymmet under flygplanet?

I dag meddelar Ryanair att de startar en omröstning på nätet om passagerarna kan tänka sig ”ståplats” på korta flygningar.

Kriget verkar vara långt från över.

Och båda har samma uppfattning om sig själva.

Vi är bäst.