Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Nya tågen för breda - perronger byggs om

Uppdaterad 2014-05-22 | Publicerad 2014-05-21

De nya franska regionaltågen är för breda för många perronger.

Frankrikes nationella tågoperatör SNCF har lagt en order på 2 000 nya tåg. Men beslutet kommer att medföra stora merkostnader, eftersom de nya tågen visade sig vara för breda för många stationers perronger.

En talesperson för nationella järnvägsoperatören RFF bekräftar problemet, som först rapporterades i onsdagsupplagan av det satiriska och undersökande veckomagasinet Le Canard enchaîné (Den fjättrade ankan).

– Vi upptäckte problemet lite för sent, men vi erkänner det och vi tar vårt ansvar, säger RFF:s kommunikationsdirektör Christophe Piednoël till radiostationen France Info.

Infördes 1997

Transportminister Frédéric Cuvillier rasar och skyller det "absurda järnvägssystemet", som infördes av en tidigare regering 1997, för misstaget.

– Det fungerar inte när man skiljer järnvägsoperatören (RFF) från tågoperatören (SNCF), säger han till en tv-kanal.

Bygger om hundratals perronger

Ombyggnadsarbetet har redan startat, och har hittills kostat 80 miljoner euro, men det återstår att bygga om hundratals perronger.

Den fjättrade ankan uppger att problemets orsak var att RFF bara gav SNFC dimensionerna på perronger som byggts de senaste 30 åren. Men merparten av de cirka 1 200 franska perronger är byggda för mer än 50 år sedan.