”Tror knappt det är sant”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-29

Jonny Westerholm, 31, skulle flyga till jobbet i Köpenhamn

Jonny Westerholm, 31, skulle flyga till jobbet i Köpenhamn tidigt i morse.

Efter en titt på aftonbladet.se stod det klart att han inte skulle komma ned med Sterling.

– Först tror man knappt att det kan vara sant, säger Jonny Westerholm.

Jonny Westerholm jobbar som business konsultant på ett it-företag i Köpenhamn.

I morse skulle han flyga ner till jobbet men fick besked om konkursen innan han tog sig till flygplatsen.

– Det är lite typiskt, sambon skulle flyga ner nästa helg för att vi skulle kunna spendera lite tid tillsammans, säger Jonny Westerholm.

Sambon hade sedan bokat ytterligare en resa till Köpenhamn helgen efter det.

– Det har inte varit någon information om det här alls. Jag har inte vetat om deras ekonomiska situation alls, säger Jonny Westerholm.

Visst har jag sett att det gått lite dåligt för deras aktie men det är väl inget man reflekterat över direkt. Det är lätt att vara efterklok och att man borde tänkt på det då, men så är det, säger han.

”Mamma kommer inte hem”

Kimberly Atle, 23, i Malmö väntade besök i morgon från sin mamma Pia som bor i London.

– Hon skulle kommit hem i morgon och stannat till söndag och hälsa på oss och sin mamma som är gammal och sjuk, säger Kimberly Atle.

– Vi är alla jättebesvikna. Nu blir det nog ingenting alls, säger hon.

Beskedet om konkursen fick hon i morse av sin fästman som var på jobbet.

– Det var en liten chock, säger Kimberly Atle.

Men hon är inte särskilt förbannad på Sterling, säger hon.

– Det brukar väl vara så vid konkurser, jag är väl inte så förbannad på dem. Med tanke på den globala finanskrisen så blir man inte så chockad, för allt är så upp och ned, säger Kimberly Atle.

Får hyra buss till bröllopsgästerna

En annan som drabbats direkt av Sterlings konkurs är Marie Bergstedt i Helsingborg.

– Jag har beställt biljett hos Sterling till min mamma som ska komma från Stockholm till mitt bröllop. Nu letar jag febrilt för att hitta ett alternativ, säger hon.

– Jag hade också tipsat flera släktingar i Stockholm om den här biljetten. Nu har jag mejlat dem och sagt att de måste handla snabbt, säger hon.

Men det som retar henne mest är att Sterling uppmanat dem som betalat sin resa med kort att ta kontakt med sitt kortföretag för att den vägen kunna få tillbaka sina pengar.

– Jag ringde till Nordea och talade med en trevlig person som sade att det inte gick. Han uppmanade mig att i stället ringa Europeisk försäkring, men där var det tvärstopp, säger Bergstedt.

Och än är det tid att hitta en lösning för bröllopsgästerna.

– Det går säkert på något vis. I värsta fall får jag väl hyra en bil eller buss.

ANNONS