Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Återbekräfta eller inte – det är frågan

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-03-15

En stor resegåta: Varför ska man återbekräfta sin flygresa om man har köpt en resa utan hotellpaket? När jag var i tjugoårsåldern gjorde jag några försök att kontakta researrangören dagarna före avresa, precis som jag hade blivit tillsagd. Mottagandet var minst sagt ljummet.

Ofta fick jag prata med någon som redan genom sättet att svara bekräftade alla de taskigaste fördomar man kan ha om reseledare: Låt mig gissa, du heter Karl men kallas för Charlie, du har halvlångt slingat hår med en hel del vax i och du solar så mycket att du kommer att se ut som E?T vid 45. Jag störde dig mitt under ett superviktigt parti patiens på datorn.

–?Hej, jag heter Terri Eriksson och ska resa hem till Sverige på tisdag klockan elva. Jag har förstått att jag ska återbekräfta resan.

–?(Djup suck.) Du, det är nemas problemas. Ha en toppendag!

Sedan dess har jag struntat i att ringa före hemresan, och det har alltid gått utmärkt. Men när jag är i Mexiko blir jag osäker. Det kanske ändå är bäst att höra av sig? Det känns inte helt smart att chansa när man har en fyraåring och en fyra månaders bebis med sig. Tänk om de ger våra biljetter till några andra?

Det finns bara en hake: på biljetterna står det att vi ska höra av oss senast 72 timmar före hemresan, men det står inte vart.

Jag mejlar resebyrån: ”Hej. Vi har köpt en flygresa av er. På biljetten står att vi ska återbekräfta resan 72 timmar innan. Vart ska vi återbekräfta, till er eller flygbolaget? Om det är det senare: har ni något telefonnummer eller mejladress till bolaget?”

Svar: ”Hej! Vi kan inte återbekräfta detta resan (sic) från Sverige. Var snäll återbekräfta detta på plats.”

Underbart! På flygbolagets webbplats skryter de om sin kundtjänst online – fast den ligger naturligtvis nere. Efter idogt letande hittar jag ett nummer till huvudkontoret (väl dolt under fliken ”tullbestämmelser”, om jag inte missminner mig).

När jag ringer möts jag av ett telefonsvararmeddelande: ”Hej. Våra öppettider är 9–19. Övriga tider går det att nå oss på vår hemsida, där vi har kundtjänst online.” Klockan är 14, vilket enligt mina beräkningar ligger ganska precis mellan 9 och 19.

Vid det här laget har sökandet efter någon på flygbolaget övergått till besatthet, jag skiter i om vi kommer med planet eller inte, men jag SKA prata med någon.

Vid det sjätte uppringningsförsöket och efter en kvarts telefonkö (medan jag står i en stekhet telefonhytt med två barn utanför – jag har mutat den äldsta med godis) kommer jag äntligen! äntligen! äntligen! fram. Jag får tala med en artig, men förbryllad herre.

– Ja, jag har era uppgifter framför mig nu, säger han. Vad vill du att jag ska göra? Boka av eller boka om er?

– Inget av det. Jag vill bara berätta att vi ska med.

– Nu förstår jag dig inte alls. Du är ju redan inbokad. Varför ringer du över huvud taget?

Ja, det var just det. Tack för de dyrbara timmarna av min semester!

Från brorsan (i resebranschen):

”Jag har frågat en kollega. Tidigare SKULLE man återbekräfta resan och flygbolaget antog att du inte tänkte resa annars. De stora bolagen slutade med detta för 4–5 år sedan, men inte alla.

Min kollega reste till Islamabad nyligen. En vecka före hemfärden ringde han för att bekräfta biljetten. Han fick beskedet att platserna var slut. Till slut skulle de ändå skicka hem honom, från Karachi. Han kom med ett plan som gick Karachi–Islamabad–Oslo. Samma som han var bokad på – men som de inte hade plats på från Islamabad. 8 timmars sömn på en bänk i Karachi för att komma med på samma flygplan …”

Tack. Nu blev jag mycket klokare. Antagligen kan jag strunta i att återbekräfta resan, men i värsta fall blir jag av med biljetten?

Terris topp tre

ANNONS