Nya trenden: Flygbolag satsar på lyx ombord

Publicerad 2011-03-25

Ta en pubrunda, surfa – och sov sedan gott

Gå på puben på flyget, kryp ner i en ”dubbelsäng” eller surfa hur mycket du vill på nätet.

Se där några nya lyxtrender i skyn när flygbolagen försöker locka nya kunder.

Konkurrensen är redan i full gång.

Virgin Atlantic, V Australia och Emirates har redan introducerat barer med viss pubkänsla ombord på vissa flyg. Allt för att törstiga passagerare ska kunna beställa en pint från kran.

Emirates har till och med gått ett steg längre genom att erbjuda sina första klass-passagerare ett ”dusch-spa” ombord på A380-planen.

Som en dubbelsäng

Just sådana extraerbjudanden är den senaste trenden i flygbolagens jakt på nya kunder.

Air New Zealand blev i fjol först med att erbjuda sina passagerare en ”dubbelsäng” (Skycouch). Att man kan betala för tre säten om man är två och sedan få stolarna kompletterade så att formen blir som en säng under långflygningar.

Ett 30-tal andra flygbolag har visat intresse för att följa Air New Zealands dubbelsängsexempel. Allra längst har kanske Singapore Airlines gått, som redan erbjuder dubbelsäng i första klass-sviter.

Betal-tv och surfning

Och här har ni några andra flirta-med-passageraren-koncept som redan är i omlopp i skyn:

Extra benutrymme på ett antal stolsrader erbjuder till exempel Virgin Blue, Jetstar och Frontier Airlines.

All Nippon Airlines i Japan blev först i världen med att erbjuda öl från kran ombord.

Vissa flygbolag, tack vare teknologiska framsteg, kan i dag erbjuda betal-tv, mobilsamtal, sms, mms, e-post och fri tillgång till att surfa på nätet.

Några flygbolag undersöker om det finns efterfrågan och en marknad för att man ska kunna beställa sin egen favoritfilm, musik och böcker lagom till take off.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln