Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

”Planet kunde ha exploderat”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-19

Första haverirapporten: Ren tur att alla överlevde

Delar från den exploderande motorn slet upp hål i ena vingen.

Bara turen hindrade Qantas jättejumbo, som nödlandade i Singapore för två veckor sedan, från att explodera i luften.

Det visar den första rapporten om incidenten.

Airbus 380 är världens största passagerplan.

Fortfarande står samtliga Qantas Airbus 380 på marken. Enligt motortillverkaren Rolls Royce kan närmare häflten – drygt 40 – motorer behöva bytas på A380-plan, sedan man upptäckt oljeläckage i dem.

Det var just en Rolls Royce-motor som orsakade Qantas-haveriet den 4 november.

Strax efter start från Singapore inträffade en explosion i en av fyra motorer på flight QF 32. Spillror från motorns turbin for ut som projektiler och skadade kablage och ena vingen.

Lättantänt bränsle

Men med minsta möjiga marginal missade de omkringflygande metalldelarna vingens bränsletank och flygplanets kontrollsystemen, enligt en preliminär rapport från tillverkaren Airbus.

”Planet kunde ha exploderat”, skriver den australiska tidningen Sydney Morning Herald i dag, som tagit del av rapporten.

– Med läckande bränsle på mycket heta metalldelar krävs det inte mycket för att starta en brand, säger säger Steve Purvanis på Australian Licensed Aircraft Engineers Association.

– Efter att ha sett bilderna från olyckan kan jag bara säga att alla ombord haft tur som är vid liv i dag,

Massor med fel

I australiska medier har flight 32 beskrivits som ”ett flygande vrak” minuterna efter explosionen. Enligt den preliminära haverirapporten drabbades planet av en mängd fel samtidigt.

Brand i den exploderande motorn.

Kringflygande metalldelar skadade ena vingen allvarligt och trasade sönder kablar.

Obalans mellan planets vänstra och högra sida.

El-problem gjorde att piloterna inte kunde pumpa bränsle från tanken vid stjärtfenan till vingarna. Det gjorde planet baktungt. Enligt haveriutredare var detta det kanske största riskmomentet, att planet skulle bli obalanserat och störtdyka.

Piloterna bombarderades av felmeddelanden från datorerna ombord. Planet hade som tur är totalt fem piloter ombord, som tillsammans hade över 100 års erfarenhet.

Vid nödlandningen fungerade varken vingklaffar eller hydraulik till landningsställen, de fälldes ut med hjälp av tyngdlagen.

Planet var egentligen för tungt för att kunna landa när det tog mark på Changi-flygplatsen i Singapore. Bromsarna utvecklade temperaturer på 900 grader och flera däck exploderade.

90 år utan dödsolyckor

För flygbolaget Qantas har de senaste veckorna varit rena mardrömmen. Samtidigt som bolaget firar 90 år i luften utan en olycka med dödlig utgång, har det drabbats av en rad andra incidenter.

Hur länge flygstoppet för bolagets 380:or ska vara är inte bestämt. Tillverkaren Airbus säger att man kan komma att kräva kompensation från motortillverkaren Rolls Royce.

Boeing har också problem

Även Boeings kommande flaggskepp, 787 Dreamliner, har problem. Ett plan tvingades nödlanda i Texas förra veckan sedan brand brutit ut ombord. Alla testflygningar avbröts då omedelbart men nu har flera plan flugits tillbaka till fabriken i Seattle.

Boeing 787 är redan flera år försenad och nu är risken stor för ytterligare förseningar. De första planen ska enligt senaste tidtabellen från Boeing levereras till japanska ANA i början av nästa år. Flygbolaget Norwegian har utlovats två plan med leverans hösten 2012.

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln